torsdag 1 mars 2012

Snödroppar

                             Mars månad är min födelsemånad,  jag gillar den.
                      Det är något speciellt med mars,  man väntar och tittar både upp
                      i skyn och på marken,  om något är på gång. Jag är alltid otålig.

 Idag blev jag riktigt lurad av Rolf, han sa att skynda dig titta ut en trana står på åkern.
 Var var ??  Sliter till mig kameran och är på väg ut.  Då skrattar han glatt och säger :
                    MARS MARS I MÅNE JAG KAN LURA DIG TILL SKÅNE
 Den rammsan drog han och syster Lisbet alltid i barnaåren,  den passade in idag 1 mars.

 Det här med tranor är inget konstigt, för vi har ett flertal tranor som kommer tillbaka till oss
 varje år.  De häckar i närheten vid en övervuxen göl och mosse,  perfekt plats för dem.
                     Men det är kanske lite väl tidigt för dem att komma, men om någon vecka ?




Farmor och farfar fick besök av Annie 8 år, ( i morgon )  och Lina  ( snart 10 år ) 
Då gick vi en promenad för att hitta några vår droppar.
Vi fann dem hos grannen ( danskar som oftast bor i huset på sommaren )  de var inte där  nu,
Då passade vi på att gunga oxå,  det hör ju till våren liksom.


Det var ju länge sedan som de gungat,  så flickorna kunde knappt sluta
Sedan gick vi bort mot våran gamla jordkällare,  den är mycke bra att ha,  till förvaring av olika
knölar, t. ex. dahlior, potatis, motötter, andra grönsaker som man ha mycke av.



Sedan fick jag förklara vad en jordkällare är förnågot,  att för länge sedan använde människorna
den som skafferi eller kylskåp,  och att frysboxar inte fanns,  någon glass var det inte tal om att få
Så det var ju jätte synd om alla som inte fick njuta av en kall smarrig glass på sommaren.           
Vilken tur att vi inte levde då,  sa flickorna

Men jag har hört folk tala om  " den gamla goda tiden "   hm........


Sedan blev tjejerna jätte sugna på våfflor,  Okej !  vi tjuvstartar väl då.    








Kvick som ögat satte vi i gång med smeten, Annie fick visspa,  Lina dukade fram,  Rolf  tog fram våffeljärnet och jag fick grädda.  Vi satt på altanen där solen värmde gott, sen dalade den fort ner.
De var jätte hungriga, de åt minst 3 stycken varn,  för det smakade mer hela tiden.  



MUMS FILIBABA SÅ SMASKENS


VÅFFLOR KAN  MAN ÄTA FLERA GÅNGER OM ÅRET,  tyvkte de.




     Våffeldagen firar vi den 25 mars,  den kallas oxå för Vårfrudagen, och samma dag får vi

                                                          SOMMARTID !
     
      Och inte att förglömma,  VÅRDAGSJÄMNINGEN  den 20 mars.


       Den 8 mars firas den   INTERNATIONELLA  KVINNODAGEN,  glöm ej det alla herrar
      

       vi kvinnor är värda att firas och att bli uppvaktade,  var glada att vi kvinnor finns.

      
                             För bakom varje framgångsrik man,  står en kvinna.


     
                HURRA  HURRA FÖR MARS MÅNAD;  DEN ÄR SPECIELL. 



      
      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.