måndag 25 juni 2012

1:a jordgubben är skördad. . . . .



men ska det fortsätta att regna så mycke, blir det bara mos av allt, eller rättare sagt jordgubbarna kommer att ruttna. Fundera att sätta parasoller över dem, men det behövs ju även sol o värme.
Denna "gubben" var xxl och liknade ett hjärta, smakade  MER,  men det var nog en tröste "gubbe".





Regnet har i varje fall gett trädgården en grönskande prakt och fin gräsmatta, och det är ju en tröst.





När jag fotograferade i trädgården ja då sken solen och värmde så härligt gott, himlen var klarblå
och små lätta moln seglade förbi. Den perfekta sommardagen som man ville ha mera av,   men. . . . .




givetvis behövs det regn, det är alltid någon som vill ha ett annat väder än vad som bjuds från ovan.
För mycke regn är inte bra, inte kul heller, och för mycke värme är inte heller bra, de som har en trädgård eller driver jordbruk är vädret en mycke viktig del av livet. Aldrig är man riktigt nöjd.




Nu gäller det att uppskatta av det man har, jag behöver inte anstränga mig särskilt mycke, om man ser på alla sina egna bilder av sin trädgård, ser man att åhh. . .vad fint här är och vad det blommar bra,
jag berömmer mig själv, det ska man göra. Att titta på andras trädgårdar på blogg och "live" är kul.
Nej kul är inte rätta ordet, det är spännande och fantastiskt, alla har sina egna speciella ideér o krav,
att anlägga sin egen täppa. Det har mycke att göra med hur landskapet är format runt huset eller gård.





En sådan här "potta" eller kärl hade jag som barn, tror att de flesta som är födda på 40-talet känner igen den. Den fick jag av Maria för nåt år sen, som hon hittade på en ladugårdsvind. Då ringde hon upp mig och sa vad hon fick ta där, >vill du ha en "potta" från 40-talet ?  Ja givetvis ! den gillar jag.




Så "pottan" är en prydnads-sak i vår trädgård, varje år blir det olika blommor "satta" i den.
Jag gillar faktiskt olika trädgårdsprydnader, men det ska vara måttligt och absolut inte TOMTAR,
                                                         PÅ  TOMTEN, för mig.
Sen behöver inte en trädgård vara alldeles perfekt och renrakad från ogräs, det ska se ut som om vi
                                                         eller någon bor här.




Här bor några som hotar med att någon dag börja måla inne-taket på verandan, att måla är ingen konst, men att göra förarbetet är dubbelt så jobbigt. Det ska skrapas (tål ej det ljudet) det ska tvättas,
då blir det mycke skräp på golvet, det blir nerskvätta fönster m.m. Ja ja men fint vitt tak till slut.
Och det här med att jobba med händerna uppe i luften länge, aj aj. . . ja det blir inte jag som gör det.
Nu undrar jag om det är någon som kommer att titta upp i taket och se det fina och utbrista ÅHH. . .
                                                        SÅ  VITT  FINT  TAK  ? !





Då ska man dölja det hemska med att plantera något vackert i markhöjd,, så man bara ser ner på det.
Men sen kan något annat behövas döljas, ja då snickrar vi ett plank så ingen ser  oss i lustgården.





Den här klängrosen är min stolthet, den firar 25 år detta året, den kan jag sitta vid i långa stunder
och bara lyssna till surret av "flygfän", och önska att rosen kunde blomma mycke mycke längre.
Denna klängros är mest fotograferad av alla blomster på gården, jag bara älskar den. Men i år är den
inte så prunkande som den brukar vara. En del år "förta" den sig liksom, och året efter är den seg.






Jag hänger ballkonglådor även vid "brygghusets" fönster, alltså uthuset. Innanför rutan står det bara
                                          konstgjorda plastpelargoner, gillar egentligen inte sånt.






Något som jag gillar starkt är färg glada löv, särskilt när då solen lyser på dem och de lyser tillbaka.
Jo vi har faktiskt haft så blå himmel, bara för några dagar sedan, men man glömmer så lätt, bara för att det regnar en timma känns det som en hel dag,  och en hel dag känns som en vecka.  Ja vi är riktiga gnällspikar ( eller jag ), nu ska jag tänka positivt om vädret,  hmm. . . . .hur ska de låta.
kanske så här >    Metrologen är en luring, ja en riktigt luring,  han ritar upp en stor sol,
                             över trakten där du bor, nästa dag står vattnet högt över dina skor.


Den tycker jag är väldigt passande nu, ha en skön vecka

Må väl / Eva











4 kommentarer:

  1. Det ser ut som om du bor i en riktig park, vilken trädgård du har! Och så många blommande växter och vilken ros!
    Jordgubben är imponerande och jag håller med, slutar inte regnet och kylan snart så blir det dåligt med gubbarna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det och jag bara älskade den där vackra stora busken. Är det ett olvon eller hortensia.....!? Och bilden på dig och klängrosen var ju också väldans fin!!
    Jag är väldigt förtjust i glada färger, både på blad och på blommor. Däremot är jag väldigt restriktiv vad gäller SMÅ dekorationer. STORA däremot, dom gillar jag!

    SvaraRadera
  3. Tittade igenom inlägget igen och den här gången lutar jag nog åt att det är en klätterhortensia....eller?

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder, önskar jag hade en liknande trädgård. Det jag jobbar mest med är ogräs, mullvadar och sorkar. OM du kör förbi här nån gång, så stanna till, kaffe har jag alltid hemma. Så himla kul att få nya kommentarer, Ha det så gott

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.