torsdag 5 juli 2012

Äntligen en riktig varm skön dag

där jag utan samvetskval inte gjorde något,  än bara njöt av solen,ljumma vinden,doften av blommorna, fågelkvitter,insekternas-surr och bara vara. Det är gott att bli äldre och få göra
som man vill, inga krav och måsten som när barnen var små, ja då var det ett annat liv och tid.






Man tänkte inte på det som ett tvång heller, det hörde liksom till livet, det var det bästa livet då,
Nu är det liksom en ny variant av livet, jag (vi) sörjer inte ungdomstiden, vill absolut inte göra om de
åren, men kan prata om det med både gjädje och sorg, men den bästa tiden för oss känns som just nu.







                                                  Vår bästa tid är nu. Sjunger jag gärna.






Denna underbara ros har inget namn, eftersom den köptes som en röd ( Flammentanz), så när den blev så här blev jag mycke snopen. Det var ca 7 år sedan, men den blommar inte länge, fäller snabbt
kronbladen men är söt att titta på. Kallar rosen bara för "lilla rosa", det får väl duga.






Detta är då Flammentanz, men den rätta färgen är mera röd, och det är då stor skillnad på dessa.
                                   En stor miss i märkningen, men vad gör det egentligen.






Ett nytt tillskott för i år blev en "Berså" jag har så länge hängt upp en "gamal" gardin ( den vit-svarta)
för att det ska kännas lite ombonat och ett rum för sig. Har planterat vildvin på bägge sidor om järn-
                                               gallret och de ska väl växa snabbt hoppas jag.






Snart är Paradisbuskens blomningstid över, jag tycker de är så ljuvliga, de fyller ut trädgården bra.
När man latar sig för min del, innebär det inte att jag ligger som en dö sill i en konservburk heladagen
Nej inte ens en kvart är jag still, för det är härligt att få gå runt huset och njuta, lukta på blommorna,
kolla hur det växer, om det växer, nya ideér om trädgårdens utveckling, ta många pauser, fundera och
dagdrömma och planera, sånt är kul. När jag säger till Rolf att "jag har en plan" ruskar han på huvet.
                                                             HJÄLP  INTE  NU  IGEN !






Jag älskar oxå klematis, bryr mig inte om egentligen vad de heter bara de är vackra, och de är vackra.
Denna blå- lila- nästan svarta (det beror på hur ljuset faller på den), svart när den är mer som knopp.







                                      Rosen Pease gillar jag skarpt, bilden blev inte bra, suddig.







 Men däremot den här bilden på den fantastiska rosen som ändrar skepnad vart efter den växer.






Jag kan stå hur länge som helst och bara titta på den, även fotot som jag tagit blir jag hänförd av.
 
Ja blommornas värld är förtrollande, alla trädgårdar har sin charm, alltid någon som har nåt
vackert och annorlunda som man inte själv har, det är det som är roligt att få beskåda o njuta.
Trädgårdsarbetet avskärmar oss från jäktandet och bruset i den stora världen, det ger frid.




Så denna dag har varit helt fantastisk, lugn fridfull och alldeles underbar, det kommer fler,
                                                          det är min förhppning.




Hoppas ni oxå tog vara på den fina sommardagen
 Hälsn. /  Eva




















5 kommentarer:

  1. Jasså, där har vi ju gardinen du fick av mej. Den idéen kunde jag ju använt själv.
    Den mörka klematisen heter Warzawa!! Jag har oxå den. Blomvillig och vacker.
    Nu har jag bara idag o imorron fredag att jobba sen är det semester. Jag är så herrans trött på mitt jobb o mina jobbakompisar nu så jag tror jag kreverar. /Knatten

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tack för kommentaren på min blogg.
    Oj, så många fina rosor du har och pelargonen jisses vad den blommar.
    Men nu måste jag fråga dig...hur i allsin dar har du fått tag på fotot av mig?!?!
    Önskar dig en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha...jag undrade först vad du menade, men efter en kvart,hi hi..fattade jag galoppen.
      Jasså du ser oxå ut så, då måste du vara min dubbelgångare, nu får vi bättra på solbrännan.
      Ha de gott du med/ Eva

      Radera
  3. Åhhh Warzawa så vackert, nu fattar jag varför jag fick ett tycke för den.
    Min mor Zofias älsklings stad, nu blir Warzawa min älsklings-klematis.
    Så gott med semester
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Jamenvisst är det underbart när man någotsånär kan styra över sin tid. Fast det är inte utan att det kommit till andra bör och måsten sen man inte måste trava iväg till ett arbete.....
    Dina rosor ser fantastiska ut! Det är fantastiska blommor, verkligen. Jag har inte många rosor, bara ett fåtal, men jag går flera gånger per dag och tittar till dom!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.