tisdag 9 oktober 2012

Båttur på adriatiska havet . . . . . kvällstur



under en behaglig tur fick vi tillfälle att beundra Krk från sjösidan. Vi styr mot klosterön
                                                                         Kosljun.








                                                           Busiga Berith är i farten.





De enda invånare på Kosljun är fransiskanermunkarna på St Marias kloster. Ända sedan 1100-talet
har det funnits munkar på ön.






                         Klostret hyser i dag även ett litet museum, där vi passar på att titta runt.









 Jag beundrar taket inne i kyrkan-kapellet,  bjälkarna hade vackra inristade mönster.







                                                Vi gillar Kvarnstenar,  undrar varför ? 
















Tre tuffa killar är, styrman, vår Jonatan, en lokal guide som var med oss hela dagen, glad kul man.














                            Någon sorts liljor tror jag, som är super duper vackra,  vill äga !







                     







                   Här kommer mina tolkningar av häftiga träd som jag måste ha på bild.


                                                           MONSTER  LEJON









                                                              EN  FLYGANDE  APA








Enormt fantasifulla träd-knotor som växer lite överallt på ön. Hur har de kunnat bli så här?

                        Jag skulle med säkerhet säga att i de hålor som finns i knotan, finns det bi.






                  Mina ögon säger,  ( från sidan sett)  ett öga tittar uppåt även näsan.







                                                Natti natti säger spök-ugglan .
                                         






Alltid något nytt varje dag

Må väl i höst-blåsten /  Eva
















3 kommentarer:

  1. Vilka trädstammar - ursnygga och dessutom roliga! Undrar om det inte är Yucca-blommor!? Ser ut som
    det i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Så härligt ni hade det och det är så fint och så välstädat och vackert överallt!
    Liljan du vill ha tror jag också är en Yucca och det kan man nog ha i södra Sverige också, och står den skyddat dessutom så.....vacker var den!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Blomman är en palmlilja och till släkten Yucca. Har försökt att odla den här hos oss men det går inte, däremot i södra sverige finns den.
    Som vanligt bjuder du på idel ädel sköna bilder från resan och som vanligt önskar man att man hade gjort samma resa.
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.