onsdag 28 november 2012

Jag är julbock varje jul ---- det tycker jag är kul.




Men i år blir vi fler, jag får sällskap med fyra glada julbockar ------- hur länge de nu stannar.







För, röd och blå och gul och vit springer på gården hit och dit, begriper inte varför de yrar.








Nä fy tusan vad vi fryser och nyser, bäst att hålla värmen med spring. Inte vill vi vara nakna nu, för om en månad är julen här och våra pälsar hinner inte växa ut.                                          
 Vi var stolta över våra färg glada pälsar och nu kan ingen se skillnaden på vem som är vem.

Snälla gamle bock ge oss ett råd, så här kan vi inte stå.








Jag som heter röd minns den ljuva tiden, när jag fick äta smör och bröd, men nu står jag här mager som en get, och är hungrig som en varg.
 
 
 
 




Men jag då ?!  som heter gul, jag fick vara julbock varje jul. Hur blir det med den julen i år ?
                                                                Den blir säkert svår. . . . .





Jag är geten blå, brukar trippa lätt på tå och är stark som ett får, men är nu svag, naken och lat.



 
 

Än jag då som är geten vit, jag var alltid känd för min goda aptit, men nu orkar jag inte ens tänka
mat. Fastän jag är klen och mina ben stela av kyla och kroppen är blek längtar jag efter en stek.








Men jag vet att i skogen i en stor sten, där bor trollet Ludenben. Han är alltid mätt och tjock,
honom borde vi äta upp,skrämma trollet så han trillar ner för berget och går sönder helt och hållet.
Där skulle det bli en stor stek, jag ska be bocken gul, för han ställer ofta upp som kock.








Hör nu på, era tokiga getter, röd och blå och gul och vit, ni ska genast komma hit och lyssna noga.
Mat och allt vad ni behöver har jag ordnat av grannen Rolf, han ska fixa era kläder tills de egna
                                                                    växer ut.

Se hur fint jag blivit lindad med granris och jule-ljus, så spring fort till snälle Rolf, han ställer alltid
                                                                       upp !







Men en sak ska ni bara veta, det är jag gamle-bock som blir årets jul-bock, så sluta på direkten att
                       tjura, för ingen ska er lura, annat än att ni är bockar med stora tjusiga horn.









Här står jag bocken röd, extra på-klädd, för jag frös så näsan blev röd, och en kopp varm choklad
gjorde mig nöjd och glad, trall--la- la -lej !







Bocken gul är jag, men istället för att julbock i år vara, får jag bli året jul-kock, det ska jag klara.







Nu är jag inte längre blå om mulen, inte heller stå jag på tå utan på alla fyra benen, men en mycket
stark blå get, som aldrig klagar,  hjälper andra som är svaga.








Jag är vit som snö och har god aptit, äter både stort och smått, även det som blivit över i en karott.
Att hålla huvudet och halsen varmt, gör mig inte till någon fjant, utan till en förståndig galant bock.









När jag inte står vid spisen och lagar mat, går jag mycket gärna en runda i skog och mark.
Där är det ingen som ser mig, MEN om jag ska ut på stora vägen tar jag på mig en reflex väst.
Jag vill synas och jag vet att andra oxå behöver se mig. Nu har vi oxå fått ljus-slingor, de lyser upp.





Här står vi redo att lysa upp mörkret vid advents tiden, vi ska bli placerade i olika hem i Sverige.

                                   Men jag gamle-bock blir gärna kvar här på gårdens hängn.



Familjen i Ängelholm, familjen i Hånger, familjen i Smålandsstenar och familjen Mandas i Habo.

                                                     Där ska vi lysa och göra många glada.





Vad är det som har hänt, varför travar du runt som en häst ? !    STÄLL DIG I LEDET !







Men ser du inte gamle-far !  nu är det din tur att lyssna och titta. Det blev något fel på det elektriska
så jag är inte redo ännu förrän ljus-slingan fungerar. Fattar du nu gamle-far ?
Någon natt till får vi stanna här. Det tycker vi är bra, för grannen Rolf han ger oss bra föda
Flera gafflar hö, till oss var,  även krossad havre,  sedan får vi smaka på nåt gott,  julmust !
                                              det sticker så kul i näsan hi hi hi . . . . . .




Som ni förstår har det varit "lite" jobb att klä bockar, snickra stommar, hitta bra horn, även en hel del
gran-grenar har det gått åt, mer än vi trodde från början. Tur vi har en skog att ta av.
Men nu är vi nöjda med pimpningen, min man Rolf får den största äran av bock paraden, tusen tack.


Till er alla önskas en trevlig 1:a advent
// Eva
















9 kommentarer:

  1. Underbar saga.
    Önskar dig en riktigt trevlig 1:a advent.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh jag älskade den boken när jag va liten=)
    Va fina bockarna blev,så de är alltså en bock som står och väntar på att få åka till habo? Tack!! :D

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bockar,lyckliga dom som får en sånn
    jag ska nog testa och gör en egen bock
    rolig saga
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bockar du gjort! Och vem har inte den sagoboken, det är en av dom jag sparat!!! Och man kan den ju nästan utantill! Ja, jag får åka iväg idag och se om jag kan hitta lite julljusslingor, för dom gamla har tagit slut!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Tack för din värmande komentar. Har redan ringt lokalpressen, de kommer ut. Skall kontakta Syd-Nytt nu efter kl 13, "alla känner till!" att det finns 2 sorter vad gäller "bussarna" dels är det sjukresor dels är det färdtjänstresor (privata ärenden) Har pratat med 3 olika personer t o m redaktören alla sa att det är ju bilar som de som inte själv kan ta sig till sjukhus eller frissan el. nåt skall använda.!!!!! När jag bokade resan för 3 veckor sen var det för tidigt, hon hade ju Unos data uppe, varför i h-te sa hon ingenting om att Tillståndet hade eller höll på att gå ut???? Jag vill att detta skall spridas till så mycket folk som möligt. Tänk på alla de som har en äkta hälft som inte har mitt humör och vågar säga ifrån. Kärringen jag pratade med i går (huvudcentralen) sa, jag tycker du borde be nig om ursäkt.
    I stället bad jag henne själv välja "skall det in på första sidan i lokaltidningen, eller ett helt uppslag, kontakta Sydnytt och Rapport, välj själv sa jag. Har varit i "luven" på en annan, hon kunde också skicka en blanket i dag, handläggningstid 8-10 veckor. Nu skall jag hämta en slägga och ut på gärdsgården och slå så länge jag orkar, så den värsta ilskan går över, innan Uno kommer hem. Efter hans framsteg har ju hans humör blivit mycket bättre, men det försvann totalt i går. Inte för att vi missar "festen" utan för den behandling vi blivit utsatta för.
    Har tittat på dina fina bilder, super
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  6. Bocken är kommen till lergökastan - Ingen huligan utan en snäll rolig av gran - Nu har jag fått konkurrans för den är så ståtlig bortom all sans;)

    SvaraRadera
  7. Underbar saga och helt fantastiska bockar! En sån gubbe skulle man ha som kunde - och framförallt ville göra såna!!
    Fast jag ska inte klaga, min lille gubbe gör ju annat istället; dammsuger och gör rent på toaletten och tar hand om avdukning och all disk. Själv ställer jag bara genom att laga mat all mat och att pynta.....*fniss*

    SvaraRadera
  8. Va fina de blev! Lite nostalgisk blev jag när jag fick se lite bilder från min favorit bok. ;) / Tina

    SvaraRadera
  9. Gud vilken härlig saga o vilka FINA bockar. Gubben min gör mycket, men allt sånt här är han inte "mycket för" Jag pysslar själv o för det mesta godtar han det, o ibland inte, men det brukar bli som jag vill ändå?? Vi har väl 30 cm snö nu så det är full vinter. Kan ju hoppas att det blir så här nu ett tag- Slabb vill vi INTE ha.
    Kram på Dej Ninne

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.