tisdag 7 maj 2013

Smålands lilla Holland med miljoner vår-lökar.

Precis på gränsen till Västergötland för att de ska vara korrekt
Vi gjorde en liten biltur till Fagerås ca 3 mil från vårat, där en fd. lantbrukare
har planterat tusentals olika sorters Påskliljor. Han har hållt på i många år med att
plantera dessa vårlökar.
Fram till i år uppskattar Arne Andersson mer än en miljon lökar finns nergrävda i
gamla slåtterängar på ett område av ca 8 tunnland.

 

Det var stundens ingivelse 1978 när han köpt ett 20-tal avdrivna löklådor.
För varje år som gick planterade han fler och fler.På den vägen har det fortsatt.
När han då för många år sen började med några 100 lökar hade han ingen tanke på
en sådan omfattning som man nu kan beskåda i Fagerås.























Plantering gör han på två sätt.Den ena sättet innebär en torva grävs upp och lökarna
läggs ner och torven läggs tillbaka. Andra sättet lökarna läggs på marken, därefter
täcks lökarna med en 10-15 cm tjock mat jordsbädd. Någon gödning förekommer inte.


Påskliljan  har några positiva egenskaper :
-- den fodrar ej öppen jord,
-- den återkommer år efter år  (ej sandjord).
--den utgör inte föda till vilda djur, inte ens sorken.

Det finns ca 1000 olika sorter påsk och pingstliljor.
Det är en underskön miljö med ca 700 m lång led i kuperad omgivning.
Det finns ett café i en uppvärmd loge eller vårsolens terrass.

Tänk vad en människa kan göra för att försköna naturen för sig
och sedan "bjuda" in andra människor för att även de ska få rejäla 'vårkänslor'.

Alla lökarna var tyvärr inte riktigt utslagna i söndags men nu har de fått mer
tid och värme.
Förhoppningsvis ska vi en runda till om någon dag med ett gäng och njuta lite till.

Må så gott önskar/ Eva

se   www.paskliljor.nu












9 kommentarer:

  1. Hej! Tack för den jätteintressanta infon! Ååå så stora hav av fina blommor,härligt!
    Önskar dig en skön kväll!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  2. Åååå, vilket helt underbart inlägg! Jag läser och läser och berättar för mannen min och han vill åka nu! Nu, klockan är ju 22.00 - ingen bra idé! Tänk, där fick jag en ort på det för jag har hört talas om det här men visste inte var det var och så många roliga fakta du berättar också! Det är ju så vackert så man nästan faller i gråt!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt!!
    Guud så vackert....och vilket jobb, tänker jag.
    Tack för tipset..kanske kommer vi förbi där nångång och får uppleva detta vackra! :)

    Sv: Våra två tikar är av rasen Drever...de är rätt lika varann så många tror att det är samma vovve....Millie och Maja heter de :) ...visst är det mysigt med katter och hundar, vet inte hur jag skulle klara mig utan!
    Ha det gott i majsolen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  4. Jäsikes vad vackert!!
    Ligger man i o jobbar kan man verkligen skapa för framtiden. Så fint att andra kan njuta av prakten oxå.
    Alla mina lökar jag satt är puts väck..inte en jäkla blomma kommer..haha! Man får se det positiva att man säkert glatt både rådjur o sork i vinter..*ler*
    Kram och sköt om dig!!

    SvaraRadera
  5. Kolla din email! Kram Tina. Melbourne, Victoria State, Australia

    SvaraRadera
  6. Åh vad underbart! Jag beundrar verkligen människor som gör såna här fina saker och låter andra njuta av det. Dit skulle man helt klart kunna åka och titta någon gång - men det är ju lite långt tyvärr!!

    SvaraRadera
  7. Hej! Tittar in och vill önska dig en mysig fredag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  8. Men åh så vackert, ljuvligt!!!! Tänk om de kunde se ut så året om.
    Ha en riktigt härlig helg. Kramar/Annelie

    SvaraRadera
  9. Åh, fantastiskt så många påskiljor som blommar där! Intressant inlägg och vackra bilder! Tack för att du tipsade och visar bilder!

    Vi hade tidigare ett par rabatter med påskiljor, men hos oss har de i stort sett dött ut. Och jag tror faktiskt att det är med sorkens hjälp, så jag är lite tveksam till uppgiften om att sorkar inte äter påskliljelökar...

    Kul att du vill vara med i min tävling! Önskar dig lycka till!

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.