tisdag 17 september 2013

Växt auktion i Fagerhult . . . .

blev det för oss förra söndagen den 8 sep.  Det är det roligaste på hela året.
Det är ett bra utflyktsmål för den som är trädgårds-intresserad.

Givetvis för andra med 'pynta till hemmet' stil.








Fagerhults Plantskola har mycket bra kvalitet på sina växter tycker jag.
Under åren som jag handlat där har allt klarat sig och växer jätte bra.
Här gällde det att vara med på utropen, man ska passa sig att förivra sig.

Jag vill helst köpa så det blir lite mindre än halva priset. Det hade jag turen med.
Sen ska man helst vänta till slutet på auktionen när folk har handlat 'färdigt'.
Om det går förstås.


























Fyra träd och hela vagnen full med olika växter.

Jag var nöjd och glad. Rolf var mer bekymrad, hur i hela friden ska allt detta
in i bilen !?
Det ordnar sig alltid på nåt sätt, tyckte jag.


Vilka enastående fynd jag gjort idag !!!
Ett mullbärsträd och Syrén på stam bl.an.


Denna underbara stora ros, 'La Rose des quatre Vents', vilket namn va ?!?
Den låter väl så utlänskt, man hoppas på att den ska orka vilja 'bosätta' sig i min trädgård.
Till vintern ska den få en skyddande päls.


Detta är inget som jag köpt, jag vill bara visa lite av deras utbud.


























Den där formklippta 'saken' är riktigt häftig, men ändå inte i min trädgård.


























Dessa gillade jag också för lite vasst i en trädgård vill jag gärna ha.

























Vad är det jag alltid säger, jo att våran bil är en liten lastbil.
Det är inte första gången som bilen får vara ett växthus.

Men denna gången var det extra 'knöka' fullt.

När Rolf fick se att även vi fick plats i bilen blev han på bättre humör, hi hi hi.
Kaffe med dopp tog han med sig, för detta kallade han för en utflykt.

























Väl hemma börjades det att gräva, gräva och åter gräva, men det är kul !

Gräva upp den gamla  'Lagerblandsbusken' och plantera Mullbärsträdet,
den ska ha skyddad plats och soligt läge, vi testar denna platsen.
Det var hårt och jäkligt att gräva,  Rolf har mer muskler än jag ändå pustade han.



























Kolla vilken förskräcklig hemsk rot, liknar en 'utomjording' eller hur ?!



Men vi har inte grävt klart ännu, det kommer mer visning av Fagerhults fynd.

Ha de gott i höst-vädret.
Kram/ Eva













2 kommentarer:

  1. Jag avvundas er fina trädgård.
    Ha det så bra med era nya växter.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  2. Ojoj, tänk att så mycket fick plats i bilen, vilka fynd du gjort! Häftigt med ett Mullbärsträd, hoppas det klarar sig bra hos dig! Nu har jag plockat ner de stora blomlådorna från balkongen och planterat om pelargonerna i mindre krukor så jag kan ta in dem innan det blir för kallt, hoppas jag kan övervintra dem på fönsterbrädan över vintern bara!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.