måndag 7 oktober 2013

Äppel päppel piron paron . . . .

Varsågod ta ett äpple !

Eller är vårt Svenska äpple ratat ?!




Man blir så sugen att ta ett stort bett på detta röda fina äpplet.
Är det någon som ger 'fröken' i skolan ett äpple i nuförtiden ?
Det är säkert förlegat.





Av detta röda äpple blandat med andra sorter gjorde jag äppelmos.
En verklig delikat färg på moset blev det.







Aroma är bara tre år gammalt, alltså sen vi planterade den.
Första året blev det två äpplen, andra året några fler men i år gav aroma oss bort mot 50-tal av dessa goda syrliga äpplen.





Vilken fågel kan ha smaskat här då ? ! 
Varför uppe i trädet när det finns många på marken.
Jo jag fattar, fåglarna vill också sitta  'till bords' när de äter.



Jag har gjort äppelpaj - äppelknyten -- olika bakverk med äpplen i,
så nu kan man säga att jag är nöjd -- alldeles för nöjd med allt som heter äpple.
Ja ett litet tag framöver i varje fall, hi hi.

Men det bästa av allt är,  att ta ett äpple direkt från trädet och bita av.
Det är mums !




Tyvärr kan det bli alldeles för mycket av det goda, då får djuren i skogen 'lite' också.
De har fått skottkärre vis med den varan redan, sen försöker vi bevara lite äpplen i jordkällaren så djuren har lite till vintern.
Vi har delat ut äpplen till höger och vänster, är det någon mer som vill ha,
innan den riktiga kylan och vintern kommer  > så varsågoda kom och hämta <






Nu när vi har så många Svenska äpplen, behöver man väl inte köpa de utländska
som är besprutade med en massa gift.
Det finns många som ställer ut lådor fulla med äpplen som folk kan ta när de går förbi
även barn som är på väg till skolan. Men icke gör de det, de köper hellre godis
på rasterna.
Alla har ju inte en trädgård med äppelträd, så att få gratis är väl inte fel.

Vad gör ni med era äpplen som blir  'över'.

Kram/ Eva
















11 kommentarer:

  1. Egna äpplen är gott! Här på berget har vi inga äppelträd, men där vi bodde förut hade vi många och det var en gåva.

    Är det inte så att man inte får (?) importera utländska äpplen när vi har svenska, eller var har jag fått det ifrån. Klart man ska äta svenska när det finns och dessutom är det godare och bättre än godis, jag hoppas det kommer tillbaka att alla tycker så!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Härlig färg på äpplena, jag har en påse av likadana som står i köket och som jag ska göra chilichutney av idag. Kanske också lite mer äppelkompott, Rolle är ju förtjust i det. Själv vågar jag inte äta äpplen på grund av gallbesvär annat i mycket små mängder - alltså chutney!
    När vi bodde i Stockholm så hade vi massor av äppelträd och det var samma visa varje år, folk ville gärna ha - men dom orkade inte komma och plocka utan ville helst att man plockade ner dom i påsar åt dom! Men till slut hittade vi dock en äldre gentleman i området som kom varje år och tog hand om ALL fallfrukt + att han fick plocka rent på träden. Jättebra! Både han och vi var nöjda!!
    Jag har inte gett upp hoppet om pool ännu, men det är ju konstigt att det nu för tiden nästan alltid blir dyrare arbetskostnad när man ska få rutavdrag. Hmmm, man undrar ju.....
    Igår träffade Santos en liten dvärgsnauzerhane på 1,5 år. Tyvärr bara en kort stund när vi var och tittade på en pool. För förta gången så blev Santos jagad - och det gillade han inte så mycket. Men det gick bra mellan hundarna, inget bråk alls. Fast den andra ville smita ut från sin tomt hela tiden, så vi fick hålla kollen på dom hela tiden.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Oj vilka röda äpplen, ser så goda ut.Vi har inget äppelträd, men jag har tur som får av en vännina..
    Ser så härligt ut då ni va till södern..sol o blått hav! Ja hördu tavlan med båten den fann jag på google..så hur den är gjord vete fåglarna..men lite häftig är den nog

    SvaraRadera
  4. Gud vilka härliga äpple!! Tråkigt att du inte är lite närmre för då skulle jag gått o "tjuvätit" direkt från trädet. Har inga äppelträd alls Jo Rosenapeln har små fina äpple - De skall man visst kunna göra marmelad på?? Har aldrig försökt o tror inte jag gör det nu heller.... Har lite svårt med mage o galla så jag ska helst skala när jag äter äpple neutralt- men det blir syndat nu lite då o då Det SKA vara svenska äpple- annars kan det kvitta--La la la la,,,
    Visst hörde o såg jag att du varit hos Monica o dessutom har du ju varit hos Marianne o Uno??? Då var du väldigt nära mej Du får göra om det med siktet inställt på oss - så kan Ni väl ta en sväng till de övriga om det hinns med?? JAg känner att jag står på tur för ett besök.?? Hmmm??? Jag ser fram emot att det ska bli en väldigt BRA 2014 sommar? Det har liksom blivit lite avslaget i år!! Nu gläds man iaf åt höstens underbara färgspel o inte ska man klaga Vi satt ute o fika den 5 okt. DET är sånt som man kallar att njuta av naturen...
    Kram från Skåne!!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder! Aroma-äpplena ser goda ut! Vi har själva Ingrid Marie som Aroma är en korsning med.

    Självklart äter vi svenska äpplen. Men i år fick vi nästan inga äpplen eller plommon. Det var för kallt, regnigt och blåsigt när träden blommade. Men vi har fått äpplen från ett par andra håll, så att vi har att äta. Har även gjort äppelpaj och ska göra lite mera paj och äppelrutor att frysa in. Synd att du inte bor i närheten, annars hade jag gärna hämtat lite äpplen. ;-)

    Aroma är ett höst/vinteräpple som ska gå bra att vinterförvara. När vi har haft gott om äpplen vinterförvarar vi dem i en isolerad låda med frostvakt i växthuset. Det brukar gå bra. Äpplen och potatis (som vi har i jordkällaren) passar inte att förvara tillsammans.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. har inga bekymmer med vad jag ska göra med våra äpplen... har bara ett äppelträd... i år med sex äpplen, varav Casper tagit två som var i plockhöjd för en fyraåring och koltrasten tre... återstår ett! Får väl klättra upp och hämta det och dela med Lasse :)
    Synd att du bor så långt bort... hade mer än gärna plockat ihop lite :) De är dyra att köpa - 20-25:- / kg i affären - ändå köper jag - vägrar utländska, besprutade och med tjocka skal!
    Härliga bilder på dina äpplen! Själv är jag grön av avund... suck ;)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ooo såå goda dina äpplen ser ut....vi har äppelbrist i år...vartannat år får vi en skörd som är så riklig att den blir svår att ta tillvara.....
    Tänk så mycket gott det går att göra på äpplen...en riktig rikedom...

    Ha det så gott kära du
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  8. Tack goa Eva för din jättefina kommentar hos mig....jag blev alldeles rörd och väldigt glad....så glad att jag visade den för min familj som oxå tyckte du var go' ......hihii....
    Ta nu hand om dig där bland alla dina vackra, goa äpplen:)
    Kramis <3

    SvaraRadera
  9. Visst vill man ta ett bett eller två när man ser de underbara fina bilder på de mycket vackra äpplena,
    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Hej vilket härligt inlägg om äpplen, och bilderna är så härliga man skulle vilja ta en tugga. Har 2 äppelträd som har gett bra med frukt i år men när man ser ditt inlägg så skulle jag vilja ha ännu mera träd hihihi.
    Ha nu lagt till mig som följare till din härliga blogg.
    Ha de gott
    Kram Britt

    SvaraRadera
  11. Wow, vad äpplen ni har!!!!! Jag har nog aldrig sett så mycket äpplen som i år. Ha en fin helg! Kram/Annelie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.