torsdag 5 december 2013

Pepparkakshus --- bakat av . . . . .


dottern Madelen (Kicki) och egen modell på stugan.



Allt som allt tog det 5 timmar att få ihop detta pepparkakshus.
Alldeles för länge tyckte hon själv och jag, vem har tid att 'leka' så nu.
Men vad gjorde man inte 'förr' . . . . . . .




Men kanske det var en utmaning till sig själv -- en avkopplande stund -- Adventsmys.
För det är ju trevligt att få skapa något och få överraska familjen med.
Huset har även en belysning och ett  'lusse-tåg'.



 
 
Nyrenoverat i hallen med häftiga tapeter som ska vara björkstammar -- skog.




Det ger en 3:de - känsla.
 
 
 
 
Ett nytt kök ifrån Ikea, som passar bra hos dem.
 
 
 



Här är en del av köket som inte är riktigt klart ännu, (något med diskbänksväggen).



Deras Tv-rum och spelrum, det finns ca åtta (8) gitarrer och Tv i alla rummen,
även i köket.
Tänk om man skulle missa något här i livet . . . . . .   *fniss*




De fina katterna Bullen och Sonja finns i deras hus, även en dvärghamster Elsa.
Ja jag har faktiskt petat eller hållt i den lilla musen, som tur har den ingen svans,
fy jag ryser vad äckligt med råttsvans, men Elsa är gullig med små pigga ögon
och rosa nos.
Hi hi hi  . . . . . .









 
 
 



























En vacker jul-dikt från C-2 butiken på centrumplan 2 i vårt samhälle.

Så här ser en  'äkta' fin jultomte ut, inte de moderna med långa smala ben,  *fniss*



Här finns de 'gammeldax'  leksakerna som jag minns från min barndom.
Dockor och nallar, leker barn med sådant nu förtiden, för det börjas i tid med
digitala  'leksaker'.





Denna dag gör jag allt och ingenting, likaså min 'gubbe' som inte vet vilket  ben han ska stå på.
Så är det och så ska det vara veckorna innan jul,  en liten lagom röra, *fniss*

Må väl/ Eva
















9 kommentarer:

  1. Underbar "lampa"/dekoration ovanför köksbordet i det ursnygga köket! Var får man tag i en sån!?
    Kul att ni är allätare när det gäller sevärdheter och inte som vår gamla ungdomskompis vi inte sett på 30 år som var här för ett år sen och hälsade på. Han gillade bara saker och ting som var gjorda av människor, alltså tekniska grejor. Vi åkte runt med honom eftersom han inte körde inte bil och han tittade inte ut ur bilfönstret ens en gång. På ett ställe fick jag tala om att det nog var idé att ta några bilder på raukarna vi stannat vid - då först klev han ur bilen. Så hemskt folk förändras på 30 år!
    När ungefär har ni tänkt komma till ön? Det vore ju hemskt om vi är ute på vift då, för jag antar att ni vill komma hit och få en guidad tur i trädgården, kanske titta på traktorerna om någon är tekniskt intresserad - och framförallt få ett mål mat på altanen - om vädret tillåter. Kanske t.o.m. ta ett dopp i poolen..... *fniss*

    SvaraRadera
  2. så fint dom har det, och peppakakshuset var ju jätte fint och såg riktigt gott ut :)

    haha mormor lille angående min träning så tror jag du är ute och seglar, läser du ens hela mina blogginlägg? Klart som sjutton man kör i sitt egna tempo. Instruktören är jätte bra och hon är bara där för att pusha oss, herregud hon tvinga inte oss till någonting som du verkade tro. Klart man få köra i sitt tempo. Vi körde ett pass där man va uppdelade i 5 stationer som man roterade mellan och körde 45 sek på allihop, du får självklart köra hur många situps du vill på dom 45 sek, orkar du bara 1 situps så är det ju okej, det är ju för ens egen skull man tränar, instruktören skiter väl i hur mycket vi gör egentligen. Men man blir ju såklart svettig ändå, varför gå till gym om du bara ska få upp flåset? då kan jag likaväl träna hemma. Vi visste ju vad de var för pass vi gick in på och då får man väl kämpa lite extra. Nädu börjar man träna får man minsann gå all in annars kan de ju för sjutton kvitta. Få upp flåset är inget jag är ute efter.. då kan jag ju bara gå mina promenader här hemma.
    Nu börjar du nästan låta som en bitter tant!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst du är ju bara 24 år, hi hi, trodde och tänkte mer på mig själv, du orkar ju såklart, men inte jag.
      I din ålder kunde jag gå ner spagat och gå på händerna, nu är jag glad att jag kan gå på benen, ha ha ha
      Nej inte bitter, bara sur att jag inte är som du nu, men men . . . . . .
      Förresten ingen tant heller utan en mogen tjej, *fniss*
      Eva

      Radera
  3. Hej Eva! Nu har jag lekt detektiv och hittade dig genom en annan blogg.
    Det går inte att komma hit genom ditt inlägg.
    Jag älskar pepparkakshus och saknar faktiskt den tiden då jag och pojkarna gjorde ett till varje jul.
    Det är lite pilligt och visst tar det tid. Tiden har vi ju om än bara 24 timmar om dygnet men huvudsaken är att vi använder några timmar till det som är roligt som omväxling till de där" måstena" .
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Veckan före midsommar är en perfekt tid - för trädgårdsälskare - att komma hit! Då är det "Öppna Trädgårdar" här med en massa kul ställen att titta på. Men...några rosor har nog inte hunnit börja blomma då, dom brukar inte dyka upp förrän tidigast i slutet på juni/början på juli. Men å andra sidan är nog dom flesta trädgårdar som snyggast vid den tiden - och så är det garanterat inte så mycket folk på ön men ändå är det mesta öppet!

    SvaraRadera
  5. Kul att se mer hur det blev med deras kök! Kram tina o Paul

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket tjusigt pepparkakshus! Jag har aldrig kunnat göra ett hus som har hållit ihop. Nu har jag gett upp. Husbygge är inte min melodi.

    SvaraRadera
  7. Jag är förstummad! Vilket pepparkakshus! 5 timmar, räckte det? Jag minns när jag var flicka och mamma och jag skulle göra ett och vi brände oss hela tiden på sockret som man klistrade ihop det med, så det blev aldrig något mer. Det här var ju ett konstverk!

    Och vilket kök! Så vackert. Trodde först det var från nån flashig inredningstidning från Italien eller så. Lampan ovanför matbordet kunde jag nästan döda för, så otroligt läcker. Jag är väldigt svag för konstfulla lampor (fast jag har inga själv....). Urläckert!

    Och uttrarna i förra inlägget var ju för roliga, vilken humor ni har där nere i Småland. För klart att det är uttrar och vem vet, en del kanske har horn!

    Sen såg jag först inte tomten utan jag trodde det var skylten som nån hade skjutit på med luftgevär (ibland är det illa med synen här, märker jag) men sen gick det upp för mig. Den var ju hur söt som helst!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hej! Eva vilka fina bloggar som vanligt. Också jätte fint rim.
    Kram från Leif & Barbro

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.