måndag 10 mars 2014

Vart är vi på väg ? ! . . . . . .


Ledtrådar:  Vi smyger och hukar oss mot sydlig plats,  där finns 17 meter upp
en fin utsikt.




En handgjord bonad så fin, den är inte min, den passar liksom inte in i Smålands-skogarna.
Men här vid havet i Sveriges sydligaste plats, där hör den hemma i Smygehuks fyrvaktarstuga.



Detta är året 2010 sista helgen i september, då är det skördefest i Österlen.
Som vanligt blir det snabba ryck, nu eller aldrig ska vi åka till Kivik på äppelmarknad.
Men först skulle vi bese Smygehuk med dess omnejd, där varken jag eller Rolf varit innan.





Smygehuks småbåtshamn är från 1800-talet





>  Det är närmare till Berlin härifrån än till Stockholm <



Vacker sten-rondell med färdriktnings namn och avstånds km.





Ganska friska vindar denna dag,  men vad kan man begära vid sydligaste udden ?



Långt ifrån trodde jag det stod en massa bruna soptunnor bredvid varann, men vid närmare titt
förstod jag att det måste vara någon slags vågbrytare.  Förvisso lite annorlunda
men så klart behövligt vid höst och vintersstormarna.
Tänk vilket skådespel man får se här vid en stormig dag !




Smygehuks lilla hamn är verkligen riktigt mysig, det finns även ett café-stuga,
fiskrökeri,
och restaurang + frukostmatsal till de som önskar från vandrarhemmet.







Hantverksbodar finns det lite varstans . . . .




 I köpmans magasinet händer det mycket under årets gång.
 Magasinet är öppet sommar- månader från  10 -- 18.
 Det finns konstutställning, musik och teater kvällar, midsommar firande m.m.
 Antikrundan har också varit i köpmans magasinet för några år sedan. 




Detta är en kalkugn, en av de kvarvarande nio kalkugnar som användes här i kring trakten.
Kalksten börjades bryta i större skala under 1800-talet.
Den brända kalken hämtades sen av kunderna, som själva fick släcka den.
Kalken användes del som jordförbättring och dels som byggnads matreal.
Verksamheten pågick ända fram till 1954.
 



















Fyrvaktarbostaden blev för 10-tal år sedan ett vandrarhem, vi stannade en natt här
 
Se så mysigt det ser ut.







I mistlur-huset brukar det bli konstutställningar vid olika tidpunkter.

 Vi fick ett rum på andra våning mitt emot fyren, det var inga problem att sova fast lilla fyren                            
 blinkade till mig hela natten, hi hi hi . . . . .                                                                                             



 
 

 En underbar solnedgång som lovade vackert väder nästa dag, sa min 'vädergubbe'.
 Bilden tagen genom fönstret, det blir inte så bra, men vadå! jag njöt lika fullt ändå
 Jag sov med öppet fönster och hörde havets vågor brusa, sååå härligt bedövande . . .


Lite kvällslektyr innan säng-läge,  det är ett måste.     
                                                                             



Vandrarhemmets kök är mysigt gammeldax, rent och fräsch, det är det enda vi begär.
Vi ligger hellre på B&B och vandrarhem än lyxigt hotell.



Fyren uppfördes år 1883, den är 17 m hög och med ljushöjd över havet 19,6 m.
Dagen därpå var det dags för lite motion, *fniss*
Ett antal trappsteg upp . . . upp . . . upp . . .




Ursprungligen var fyren försedd med fotoskenljus.

Denna fyren var riktigt gullig, om man kan säga så om en fyr, hi hi . . .

Ja och den var riktigt intressant också.





Den elektrifierades år 1932.

Fyren automatiserades 1970 och avbemannades.

Den släcktes 1975.    April år 2001 åter-tändes fyren.



Vilken bedårande utsikt här uppe, jag älskar höjder och utsikter.
Som barn klättrade jag alltid i träd, helst skulle jag ända upp i trädets högsta topp.
Sen satt man där och sjöng för full hals,  'håhåjaja . . . . . se vad det blåser i trä'a i da' . . . .

Trevligt med en fyr precis utanför huset.



Ni har väl hört talas om 'trädkramare' ! ?  Ja och vad jag hört finns det  'fyrkramare'.

Den föreningen gör så att alla fyrar som släckts i Sverige ska de tända igen.  MEN

Men det är inte bara att tända dem, det är en 'strid' med myndigheter inom kommun m.m.

att få dem att lysa, men styrkan kan vara mindre, man ska vara rädd om 'fyr-arvet'.

Så många har redan åter-tänds,  men fler finns kvar.

Säkert kan man även googla om detta.


      Ju högre man gick desto smalare blev trappan.









 
 
 

Jaha nu har vi njutit av utsikten ett tag, då är det dags för nedstigningen.
Det ser riktigt roligt ut,  dessa trappor var riktigt bra att gå i.

HALLÅ  Susie på Stjärnarve ! häng nu med här, börja träna på höjder, *fniss*

För du har väl inte tänkt svimma när du ser bilderna, hi hi hi . . . oj vad jag retas !





Nu är det bäst att jag kryper ner under täcket.

Natti natti från mig/ Eva
 











15 kommentarer:

  1. Härligt reportage från Smygehuk. Visst är det en underbar plats, och speciellt på sommaren. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tur ni var på.. Jag bor också mycket hellre på mysiga vandrarhem än flådiga hotell..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Vilka mysiga/trevliga utflykter ni gör. Ser helt fantastiskt ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så kul att få vara med i fyren! Jag gillar också att ta mej upp där andra gamla tanter skulle ha pustat och stånkat och stönat! Oj, vad jag längtar till sommaren! Här har vi haft 14,7 plusgrader idag, fast ganska blåsigt. Och för ett år sedan hade vi -8, tala om kontraster. Man behöver inte ta sig så långt för att se fin natur och mysiga byggnader. Vi kan inte ta oss så långt eftersom vi har hund, därför blir det "bara" resor i Sverige!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Smygehuk, bara några mil i från mig och du visar härliga bilder från en sida jag inte sett tidigare. Ha en fortsatt fin kväll. Åse

    SvaraRadera
  6. Smygehuk besöker jag ofta. Från vårt hus tar det inte många minuter med bil och vi åker ofta dit och handlar fisk.
    Så god varmrökt lax somdet finns där, finns det ingen annanstans!
    Härlig bildkavalkad från vår närmiljö!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  7. Trevlig semestertripp vi får följa med på!

    SvaraRadera
  8. Visst finns det många vackra och trevliga ställen i södra Sverige att besöka. Vilket är bra så vi har nått att åka och titta på när vi åker på vår årliga semestervecka på fastlandet. Men...jag lovar! Även om jag inte svimmar av att titta på bilderna så pirrade det lite och jag skulle absolut aldrig gå upp där. *fniss*

    SvaraRadera
  9. Tack för resan jag fick följa med på en stund. Det behövde jag....jättefina bilder och intressant.
    Vårkramar till dig vännen
    ~från Lollo~

    SvaraRadera
  10. Att komma in till dig var som att komma ut på en helgresa - eller ännu bättre; en hel semester :) Härlig! Det behövs så här mitt i veckan (nåja, nästan i alla fall)! Tack för att du tittade in hos mig och ämnade en rad så att jag hittade hit!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  11. Kul med så fina platser och där har jag varit några gånger. Håller med Melody att den rökta fisken är super. Tack för bilderna det var kul , Karin

    SvaraRadera
  12. Intressant att följa med på er resa. Och dessutom lär man sig en hel del.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga och fina bilder du tog på eran tripp.
    SV: Elsa är min gosiga hund, hon blir 2 år nu i april, ett yrväder är hon.

    Ha en bra kväll! /Lisa

    SvaraRadera
  14. Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?

    I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
    Any responses would be greatly appreciated.

    Also visit my web site; center for chiropractic

    SvaraRadera
  15. My partner and I absolutely love your blog
    and find the majority of your post's to be precisely what I'm looking
    for. can you offer guest writers to write content for
    you? I wouldn't mind publishing a post or elaborating on most of the subjects you write concerning here.
    Again, awesome web log!

    Feel free to visit my blog :: laser tooth whitening Elk Grove

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.