onsdag 2 juli 2014

Ålarve naturreservat . . . .

är ett fågelrikt område. Även för den som inte är intresserad av fåglar är detta en vacker plats.



Det finns även en massa Gute får som betar här, de 'dyker' upp lite överallt
där man går.
Fåren är vana vid folk för de är inte ett dugg skygga.
De har ett  fint område att beta och röra sig på.



Det såg ut som om fåren skulle ta sig ett dopp, hi hi . . . ja är det sommar
så ska man väl bada, eller ? !
Ja men det blev inget dopp för oss på denna plats.



Solen strålade och vattnet glittrade så vackert så man blev nästan bländad.
Nu ska vi fram till den stora stora fyren.



Östergarnsholm är Gotlands äldsta fyrbåk.
En liten ledstjärna för alla seglare på öppna havet.
Jaha och där står jag tittar och njuter av naturen runt omkring denna vackra plats.



Rolf skulle bestämt ställa sig längre ut än sjävaste fyrbåken.

Jag har märkt att nästan varje bild jag tar vid hav eller sjöar blir lite lutande.
Jag kanske behöver en kamera med ett vattenpass.


Egentligen skulle vi vara vid en strand denna dag och bara lata oss.
För dagen bjuder på fantastiskt väder.



Men vi latar oss rätt bra ändå, promenerar i lugn takt och mår alldeles förträffligt gott.


Oj då, i mitt första ögonkast trodde jag där låg en sugga och vilade sig.
Kanske en 'Linderödsgris', men så var det inte som tur.


När vi var framme vid utgångspunkten vid naturreservatet blev jag tvungen att
tjoha på damen som bodde i sommarstugan precis vid platsen.
Det stod 'Tornado' på stugan och det fanns många vackra blommor m.m. där.
Det blev en trevlig pratstund med damen,  (nä de hyr inte ut stugan till någon).
Men i juni ska hon besöka Falkenberg och 'Vallarnas friluftsteater', kul för dem.
(Jag fick lov att fotografera henne och stugan).



Sen åkte vi till Hemse för att äta lunch.

Mjau  . . . snälla tant kan jag få en smakbit,  kurrr . . . .
Javisst om du kan sitta vackert !?
Jaha och när kissen fick en bit ja då ville den inte ha något, kräsen eller vaddå ?!
Restaurang och kattägaren sa att den alltid gör så, hopplöst för han är inte hungrig.
Men katten störde oss inte ett dugg, den var så charmig så . . . .



I varje by på hela Gotland finns det en kyrka, ja även om byn då bara har en gård.
Jag kan inte gissa hur många vi har kört förbi, men man undrar om alla kan vara i bruk.
Men förr i tiden fanns det ju minst tio barn i varje stuga, då var folket 'tvungna'
att gå i kyrkan.





Vi körde från Hemse och vidare mot När, för vi skulle till Sveriges savann i Närsholm.
Men där blev vi förvirrade av skyltar som inte stämde enligt Susies beskrivning.
Vi  'körde vilse' på småvägarna. Ja vi hade ju kartan hur vi skulle köra.
Men det hjälpte inte.
Nej inget fel på Susies, men på Gotland kan skyltarna ha lite andra namn också.

Ja men vad gjorde det, dit vi kom var riktigt vackert också.
Men här känner jag igen mig sa jag till Rolf.
Va !?  Hur då, du har inte varit på Gotland innan, han trodde jag yrade.
Men Susie har haft många inlägg från Gotlands alla 'hörn och kanter'
och där bl.an. från dessa fiskestugor.

Nabbu fiskeläge,  Nabben
En liten lugn gästhamn.




Här kom Rolf i samspråk med en Gute.
Han visste exakt var i Småland vi bodde också, sen var han snäll och berättade
lite om detta område som vi var på.


Men denna plats hade då inte Susie angett på våran utflyktskarta.
Jag förstår mycket väl, man kan inte hinna med allt på sex dagar.
Men efter lite 'strul' blev det ändå rätt. 
Även här fick vi en pratsrund med en trevlig Gute.




Samtidigt som vi sitter här nu och myser och tycker allt är pittoreskt så kan man
bli ledsen i ögat.
Här bodde ju förr fiskare fruar med flera barn, inte hade de det så mysigt minsann.
Trång bott m.m. ja man vet hur det kunde vara, men ingen skulle vilja byta med dem då.
Männen gav sig ut till havs i alla väder, en del kanske inte återvände . . .
Ja inte var det rättvist på dåtid och nutid.


 
Ja och nu sitter vi här och fikar och njuter av den rogivande miljön, jag tycker det ser gulligt ut
inne i stugan här. Vi hade gärna kunnat stanna här några dagar,
för vi gillade platsen.
 

Hellre bo här en längre tid än att bo i en stad, jag blir yr och stressad att buller.
Det har blivit värre med åren men . . . .
vilken enorm lycka att man kan få välja, det kan inte alla göra.




Stenhus vid havet är ju perfekt, det blåser inte omkull i första taget . . . .




Jag gillar denna bilden skarpt. Kan se för mitt inre hur den gamla tanten
med klut på huvudet går ut och sätter sig på bänken med ett 'sticke'  (handarbete).
Det är då hennes avkoppling från annat bestyr.


En liten fågel sitter på skorstenen och sjunger sin sång.


Och jag sjunger god natt visan . . . . .  för jag måste i säng tidigt,
det blir uppstigning desto tidigare i morgon bitti.
Må gott/ Eva














12 kommentarer:

  1. Det är precis som ni gjorde som man ska göra; Alltså åka fel och hamna på en helt annan plats - som blir till ens allra egna smultronställe!
    Jag måste dock rätta er. Det var inte gutefår som ni såg, det var Gotlandsfår! Gutefår är lite högre och så har ALLA horn, inte bara baggarna och jag såg inte några horn på bilderna. Men jag kan ju ha sett fel.....*fniss*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså ! ? Tänk vad lite jag vet om sådant, trodde det var samma sak med Gutefår och Gotlandsfår.
      Tack så mkt för den rättelsen. Man lär sig alltid något nytt,
      och det ska vara en Stockholmare som kan detta, *fniss'
      Men ni har ju bott på ön i 11 år så jag fattar att ni lärt er mkt om denna vackra ö.
      Eva

      Radera
  2. Myckt fina semesterbilder. Inte svårt och förstå att ni trivts under er Gotlandsvistelse. Kram

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder. Jag längtar tills vi ska till Gotland.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  4. Tack för rundvandringen. Härliga bilder från ön och du skriver så berättande och fint.
    Kram från Anne-Lie!

    SvaraRadera
  5. Och där försvann första kommentar...Jo, jag skrev...tack för guidningen! Och Susie har alldeles rätt...man måste åka fel för att komma rätt...!! Älskar dessa vackra gamla stenhus, fiskstugorna, och man önskar att väggarna kunde berätta. Nu var det ju inte heller rosenrött att leva där och då, kallt och fuktigt på vintern, och det var väl inte alltid det kom hem varken fisk eller make från havet. Men jag föredrar dessa stugor mot storstadslivet, fast det är väl tur vi är olika, annars skulle det bli fasligt trångt där!
    Tack för alla vackra bilder, och ha en riktigt skön helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Sköna bilder igen... och visst är det så att för att hitta sitt alldeles "egna" smultronställe så behövs det lite felkörningar som till slut blir helt rätt :)
    Inte helt lätt att få horisonten rätt... men brukar gå att fixa i efterhand. Visst använder du Photoscape för collage och att göra ramar... eller? I det programmet finns ett bra verktyg i "Redigeraren" att räta upp bilderna i...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvånad står jag med öppen mun ! Att man kan rätta till horisonten i efterhand ??? ! ! !
      Tack för tipset !

      Radera
  7. Din senaste kommentar gjorde mig extremt nyfiken. Jag är ju en sån typ av människa som aldrig kan hålla något hemligt och inte har något tålamod alls, utan vill veta och se allt NU - OMGÅENDE - IDAG! *fniss*
    Visst är slutet på augusti eller början på september normalt den allra bästa tiden att vara här. Vädret brukar vara kanon, det är lugnt på vägarna, havet är ljummet och kvällarna mörka och varma.
    Just därför ger vi oss av till fastlandet en vecka i slutet på aug, helt vansinnigt...men vi har ju en reskompis med oss och hon fick välja datum.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Tack för ännu en utflykt. Helt makalös. "Kamera med vattenpass" fick höra att vattenpass är en pinne med bubbla !!!
    Skicka mig din adress, så skickar jag riktigt många "kl 8-blommor" plantor. De är "självsådda" får massor av sticklingar som blommar först nästa år. Jag bara älskar dem, de lyser verkligen upp kvällen.
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så jättemycket fint ni ser på er resa! Och den lilla stugbyn är ju helt jättesöt! Men som du säger, det var nog ett slit och ett släp. Fast då visste man kanske, tack och lov, inte om så mycket annat.....men ändå! Härligt väder har ni också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Gotland var vi förra året. Där är så fint. Härliga bilder du bjuder på. Du undrar var Smedstorp ligger. Det är på Österlen nära Tumelilla. Deras trädgård är alltid öppen. Fast det som kallades öppen trädgård. Var bara den 29/6. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.