måndag 16 februari 2015

Måndags--lunch blir det oftast 'restmat' . . . .

man tager vad som finns i kylskåpet och gör en
fantasilös eller fantastisk blandning av resterna.
Denna dag blev det tomatsoppa som jag gjort en annan dag i veckan
och frös ner, ris blev kvar sen lördagen och fläskkorven var nykokt.
Den blev en extra komplettering.
Gott till detta är alltid knäckebröd.
Denna lunch blev faktiskt mättande, soppan är riktig 'tjock'
inte tunn- rinnande som typ 'varmakoppen', det gillar vi inte.

Tomatsoppan innehåller alla slags grönsaker som t.ex.
morötter, selleri, palsternacka, purjolök, gul lök, stjälkselleri,
färsk paprika, salt o peppar, och givetvis tomater.
Det ska helst vara hela tomater på burk
(vintertid, men gärna färska på säsongen),de hela på burk har faktiskt
mera smak, gärna några torkade också.
Allt detta kokas mjukt med någon buljong tärning,
när grönsakerna är mjuka tar jag mixen och kör dem till en 'massa'.
Häller tillbaka i grytan och smaksätter med kryddor t.ex. oregano
blandar några klickar ketchup med 1 dl. grädde, absolut dill.
Vi gillar ris till soppan, men det går bra med någon slags pasta också.
Man kryddar ju efter behag, men det ska kännas som tomatsoppa.

Denna soppan är en typisk Polsk soppa som man ofta åt som barn,
alla gör sin egna smaksättning, svagare eller starkare,
det beror på vem man ska bjuda.
Jag gör alltid denna soppan mixande, då kan inga 'pilla' bort något
'oätligt',  *fniss*
Alla våra barn, barnbarn och även deras familjer tillagar denna soppa
på sitt vis och alla älskar den.
Min kusins barnbarn Emelie 6 år älskar soppan, när barnen på 'dagis'
får en 'önskedags måltid' då vill Emelie ha tomatsoppa.

Kokar ni också tomatsoppa och hur gör ni då ! ?




Smaklig måltid önskar/ Eva

Ps. tusen tack alla som 'tittat in'  läst och kommenterat
våran Teneriffa resa.



















11 kommentarer:

  1. Nu blir jag riktigt hungrig! Så det är nog bäst att jag ser vad jag har i kylskåpet efter helgen, för rester brukar det bli även här på måndagar!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Tomatsoppa är bland det godaste jag vet och ditt recept tar jag till mig. Vi hade soppan senast i förra veckan.....mmmmm.....Soppa är underskattad rätt, det är så gott med soppa.
    Så går du ut med matpaket till mannen din, det lät gulligt och så är det väl bra att se till att han inte fått något träd el dyl på sig.
    Förresten, heter det inte så, rösad???? Jag tänker på Kuststigen vår här:...
    Agneta kam

    SvaraRadera
  3. Hört sich lecker an, deine Tomatensuppe.
    Im Winter sind die Tomaten aus der Dose besser als frische Tomaten, weil sie im Sommer reif in die Dose kommen.
    Bei uns ist an diesem Wochenende Karneval.
    (Dafür hat der Übersetzer kein schwedisches Wort.)
    Und heute am Rosenmontag haben wir frei.
    Karneval gibt es in Schweden nicht,
    aber hier sind alle verrückt, verkleidet und oft betrunken.

    Låter smaskigt, din tomatsoppa.
    På vintern, de konserverade tomater är bättre än färska tomater,eftersom de får mogna i burken under sommaren.
    Med oss i helgen Karneval.
    (För översättaren har ingen svenska ord.)
    Och idag rosorna vi har släppt måndag.
    Karneval existerar inte i Sverige,
    men här är alla galna, uppklädd och ofta berusade.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Vi hade köttsoppa idag en rest ifrån igår ,din soppa ser god ut ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Din tomatsoppa ser riktigt god ut! Den ska jag testa vid tillfälle! Nu och då gör jag soppa med mycket grönsaker i och vi gillar att äta soppa med både blomkål och broccoli. Brukar också mixa mina soppor, ibland serverar jag knaperstekt bacon till, det är gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  6. Bra och nyttig matr'tt och kul med sånt som blir tradition i familjen.
    Här står ofta tomatsoppa på menyn, men med röda linser i och älgbiffar till (hör och häpna). Ibland slinker det i fetaostbitar också.
    Annars är det torsdagarna som är vår Hänt-i-veckan-dag med ett uppsamlingsheat av vad som kan hittas på hyllorna.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  7. Jag älskar tomatsoppa, men Rolle vill ha mat - alltså inte soppa utan något med potatis till. han är "potatisman", som han säger!
    Min soppa är enkel, jag tar det som finns hemma men lök - gärna röd, burktomater, koncentrerad tomatpuré, paprika, chili, kycklingbuljongtärning samt salt, peppar och oregano MÅSTE vara med.
    Igår gjorde jag faktiskt en sås på det här (utan buljongtärning) och så tärnade jag och stekte fläskkött som sen fick koka i den. Blev jättegott, men jäklar vad starkt det blev!
    Idag skulle jag testa en sån där burk från Paulin med lax/tomatsoppa till lunch. Fick i mig en sked, sen hällde jag ut den - äcklig! Istället blev den Varma koppens ost/broccoli-soppa som inte heller var speciellt god, men iaf ätbar!
    Har däremot ätit såna här burkar med fisksoppa från Abba och laxsoppa från Felix tidigare och dom var riktigt goda!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Nej - det var inte LAXSOPPA från Felix det var naturligtvis tomatsoppa med rostad paprika! Och den var god.....
    DUBBELKRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Santos ville hälsa och tacka så mycket för tipset!
    Jag trodde att det räckte med att gallskrika när dom klippte första klon och sen gny lite under dom andra, men dom hos vettisen brydde sig inte. Dom sa bara att dom hört allt förr - dessutom verkade dom väldigt vana att hålla i ålar (ja, alltså såna som mig). Dom höll väldans hårt kan jag tala om.....
    Men matte säger att klorna blev jättefina och jag fick gottis som tröst av henne (som tur var)!!
    VOFF
    Santos

    SvaraRadera
  10. Bra med en kylskåpsrensning ibland och då är soppa perfekt! Min tomatsoppa är mixad med tomater,lök, vitlök.... och så en klick creme fraiche med hackad basilika på toppen. Annars blandar jag ihop det mesta i soppor och gratänger, för att inte glömma pastasåser!
    Din soppa ser väldigt god ut!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Gör ofta soppa, men inte så ofta just tomatsoppa... ska bli ändring på det nu :) Tack för receptet!
    Att ta hand om matrester är förstås ett måste... är ju fostrad så... som väl de flesta i vår generation. Paj eller omelett är bra mat när man vill ta tillvara resterna, så det blir det här då och då... och soppa med förstås :)
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.