tisdag 6 oktober 2015

Följ med till Gardasjön, Italiens största sjö . . . .

som ligger vackert inbäddad bland bergen.
Vi bodde i trevliga staden Riva del Garda med typiska italienska gränder.

Första och andra dagen bekantade vi oss med omgivningarna,
eftersom jag varit här för exakt 10 år sedan med min kompis Rosa
blev jag tvungen att 'kolla läget' som vi säger.
Självklart kände jag igen många platser, men bygden har utvecklats
och förbättras som sig bör.
Så nu var jag min egen guide och den gillade gubben min
som inte varit här innan.

Frukost på hotellets terrass var tyst och ljuvlig
vädret något svalare än jag väntat mig
men faktiskt perfekt för oss som inte skulle sola och bada
utan promenera och bese oss med omnejd.



Här är jag i min vackra trädgårdspark.
Den kunde likväl vara någonstans i en park i Sverige,
men själva atmosfären andas Italien.

Varför sitter du där och är ledsen Pinocchio ?
Jasså har du kommit vilse . . .
du hör hemma i Florens trakter där sagoberättaren Carlo Collodi
skrev sagan om dig på 1800-talet.

 Se där kommer lille Odd med sin vackra fru Annelise från Drammen
de ska visst också ut på egenhand och hitta
sina egna 'smultronställen'.


Rolf  kontrollerade rabatterna och fann inga ogräs.

Javisst kunde Rolf tänka sig att bli trädgårdsskötare i Riva del Garda,
om vi inte själva hade haft en rejäl 'Garden' hemma.

Många mysiga uteserveringar fanns utmed hela 
Riva del Gardas vik.
Vi promenerade ända till Torbole.


Så många kärlekar de 'låser in',
för det är inte svårt att bli kär och galen.
Men den stora konsten är att behålla den livet igenom
tillsammans.

(synd att folk måste kladda på allt)


Ungdomar som väntar på båten tar sig också tid till att
njuta av vyn och mata svanarna.

Precis vid stranden växte detta vackra träd av cypress släktet,
men många stora kottar - nötter . . . .


Trädet gör sitt egna konstverk med sina rötter.
Riktigt fantasifullt och spännande.


Vi stannade och njöt av de vackra vyerna många gånger,
och kameran gick varm hela tiden.



Steg i steg gick dessa stora vackra hundar,
en med svart svans och den andre med vit svans.
Hi hi . . . det ser riktigt kul ut.


En Buddleja så vacker, men fjärilarna syntes inte till.


Denna bild kunde vara i Sverige, men när man ser höjden på Pampasgräset 
förstår man att så är det inte.
Här gick vi in genom en stor port som var kodad, tryckte på knappen
och den öppnade sig, så bra . . . 
för här fanns mycket jag ville titta på.



Italien är en enda stor grönskande trädgård.
Detta vi ser är inte Gardasjön utan en damm.



Ser ni min djungelgubbe ? Hi hi hi . . . .
En liten dunge av palmer gjorde gubben glad, han trodde det var en skog,
- som behövdes gallras lite, *fniss*




Sen skulle vi ut från denna vackra trädgård, men grinden var låst
och det var visst en privat trädgård som tillhörde ett mindre lyxigare hotell.
Inte en enda människa syntes till, var fanns de . . . .
kanske sovmorgon för de flesta.
Hmm . . . till sist ser vi en person som ska gå ut,
' ni får ta eran kod-nyckel och öppna sa han ',
>  men vi har ingen sa jag.  <
 ' Hur kom ni in då '  ?
Klättrade över blev mitt svar, oj oj vad han tittade konstigt på oss.
Men det struntade jag i, han får tänka vad han vill.
Jag sa inte att jag var från Sverige, hi hi . . .




Jag gillar dessa höga smala cypresser.
I mitten på bilden ser man en borg, fort eller fästning.(Vad säger man)
(Bastione) 
Den ser vi även från vårat hotell rum
och den är vackert upplyst på natten.



En del går lättklädda och en del påklädda.
En del promenerar snabbt, en del tar det lugnt.
Håll i trädet gubbe lille så du inte halkar ner bland kaktusar och ner i  Gardasjön.



Till sist blir det ett riktigt stopp,
vila benen och något att stoppa i mage


Det blir mer vackra vyer från norra Italien nästa inlägg
för den som är intresserad.
Må väl/ Eva
















18 kommentarer:

  1. Så många härliga bilder du visar. Jag förstår att ni trivs och har det bra. Fint väder dessutom, ser jag. Kram

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att få vandra med dig har gått på dom samma platserna för ca 15 år sedan ,syrénbudlejan växte den vid en bro ? Det var sista veckan i september vi var där också .Vi har bekanta som far dit med husbil varje sommar .Underbart ställe det där ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja syren buddleja växte vid en bro, hi hi . . .
      Lustigt va . . .
      Campingen ligger perfekt i Torbole.
      Eva

      Radera
  3. Åh, så vackert!!!! Underbara bilder! Perfekt väder för att se sig omkring. Vatten, höga berg och vackra blommor och träd! Kan det bli bättre?!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig resa ni har varit på... och fantastiska bilder! Förstår att ni har trivts där bland alla blommorna och i de fina omgivningarna... ser härligt ut!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så underbara bilder ni tog. Häftigt med alla hänglås. Naturbilder är vackert.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder! Har bara passerat Gardasjön med buss påväg ner till Italien och tyckte det såg oerhört vackert ut. Vår resa var tillsammans med hela galna revygänget och en typisk charterresa, men lite kultur blev det också.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  7. Så vackra foton att det nästan tar andan ur en! Nu väntar jag på fler foton från Gardasjön med omnejd. Allt gott!

    SvaraRadera
  8. Vilken resa ni gjort. Otroligt vackra blommor och växter. Tur ni inte blev inlåsta där i parken.
    Här blir det inga långresor, vi kör mellan Tingsryd och växjö på olika läkarbesök, det är vad vi hinner med. Fast nästa helg ska jag ända till Tranås.
    Egentligen hade vi anmält oss till en resa till Israel den här veckan, men den fick vi avboka.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Åk absolut inte nu till Israel !

    SvaraRadera
  10. En resa ner till Gardasjön har stått på min önskelista i många långa år, inte blir önskan mindre efter att jag tagit del av din fotoskörd. Tvärtom, det ser helt ljuvligt ut. Och glad blir jag över att det inte är så varmt där. Kanske ligger det högt, eller lågt, eller i en gryta eller nåt. Sen skulle man gärna önska sig romantiskt sällskap också, men det kan jag nog klara mig utan..
    Ser fram emot fortsättninge
    Kramiz

    SvaraRadera
  11. Jösses, vad vackert! Måste ha varit en härlig resa.
    Ha en fin helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Fantastiska bilder Eva och vilken resa. Tack för att vi fick följa med och njuta vi med. :) Härligt att ni var lite busiga och besökte ett hotells privata trädgård. ;)

    Ta hand om varandra.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Tack för dina gulliga kommentarer! De värmer :D Jag blev hemma i slutet av förra veckan, men i dag är jag på benen igen.

    Så vackert det ser ut att vara. Vilken resa! Jag har hört att det ska vara fint där, men aldrig sett några bilder. Blir allt lite sugen nu när jag ser dina härliga bilder.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  14. Oj, så många fina bilder från er resa - TACK!
    Förstår att ni hade det bra!
    Höstkram till dig!
    Inga

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bilder. Gillar särskilt trädet med rötterna, men förstår att det måste funnits hur mycket som helst att uppleva. Så mysigt ni har det på era turer.

    17 på familjemiddag och trädgården upplyst låter som ett rejält event. Måste vara trevligt med alla samlade.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  16. Wow! Ännu finare utflykt och bilder.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.