fredag 23 oktober 2015

Skippa fredagsmyset -- res till Riva del Garda en långhelg . . . . .

så stod det på en 'sida' i google när jag sökte mer info om Riva del Garda.
Jag förstår tanken, för det tar bara ca 1/5 tim. flyga ner hit
och det finns mycket att uppleva här. 
Det finns alltid något intressant för alla, inom sport, konst, arkitektur m.m.
Eller att 'bara vara'.

Vårat Grand Hotell Riva har många år 'på nacken',
men har renoverats många gånger.
Vackert beläget vid kanalen och sjön Garda.


Underbar vacker panorama över gamla stans gränder,
slott, borg, hamn m..m.


Hotellet ligger mitt på torget i stans historiska hjärta
nära slottet La Rocca.
Vi bodde längst upp, det som är tillbyggt,
det finns en takterrass också.


Vi som bor på backen hemma gillar att få bo högst upp på hotell.
Jag vill se 'rymd' ha luft liksom och se vad som försigår
nedanför på gator och torg, hi hi . . .
Det fick jag denna gång.

Här en bild från sekelskiftet på Grand Hotell Riva,
här kan man se och jämföra bilden från nutid.
Inne på hotellets reception fanns flera tavlor på hotellet och från
 staden Riva del Garda.



Baksidan av hotellet är rejält tillbyggt, restaurangen har panoramautsikt.
Det finns ett antal rum som har balkong på denna sidan,
men det är tack vare att rummen är mycket små.
Vårat rum var stort men utan balkong.
Men balkonger får inte förstöra 
den gamla arkitekturen. 


 Utanför hotellet fanns det flera fontäner och på kvällarna
var det upplysta och det gav speciell lyster över platsen och borgen.
Gatorna var alltid välskötta och rena, inga sopor m.m.


 Men Riva del Garda är egentligen ingen 'håll igång' stad,
inga ungdomar som vill 'riva' ner Riva del Garda.
utan mycket folk som söker annat än att 'riva'.
Givetvis många pensionärer, men de är världsvana resenärer som
 har ett speciellt behov.

Här en staty eller vad ? !
Japp alla försöker tjäna sitt levebröd på ett eller annat sätt, hi hi . . . .
Men tro inte att den översta är en riktig person,
lite 'fejk' måste de ha, *fniss*
Detta är ett annat sätt att tigga pengar på, för de två sitter ju bara.
De som spelar instrument eller sjunger, ger jag.


Hamnen ser precis likadan ut som vid sekelskiftet.
Samma ångbåt är det också, 
berättades det.
Men båten har förbättrats med åren och den trafikerar ännu mera nu än då tid.


Hade bilden varit i färg, hade säkerligen husen haft samma färg.


Apponale tornet en gammal plats för handel och mässor.


Oavsett dag eller natt är platsen här i  Riva del Garda underbar.


En idealisk plats för en händelserik semester.


Den behöver inte vara en händelserik plats just för mig eller oss,
det kan räcka att bara sitta och beskåda andra lediga
så händer det alltid något.

Denna gång blev det andra flanörer och café folk som fick sig ett gott skratt.
Jag beställde en långdrink och Rolf en kaffe.
Han fick en liten kaka till sitt och jag fick jordnötter till mitt,
(visste inte att man får jordnötterna automatiskt)
Vi blev serverade och jag tittade bort mot
damen i blått och sa något.
Helt plötsligt på sekunden blev jag överfallen av 20-tal duvor . . .
vad i hela fadderullan är nu detta.
Jag skrek till och slog vilt i luften . . .
Damen viftade och Rolf viftade med händerna,
kamera-killen som skulle ta en bild på oss blev också överraskad.
Duvorna var envisa ville inte fly iväg.
Jag fattade inte att det var mina jäkla nötter de ville åt,
en lite mindre uppståndelse blev det allt,
pust och flämt, det bjöd jag på,
*ha ha ha*

Se min sura min, hi hi . . . 
Killen tog flera bilder, men det råkade flyga en massa framför kameran,
skit i det nu, men tack ändå . . . .
nu måste jag lugna mina nerver och dricka lite innan jag spiller ut allt.
Sen skrattade vi alla . . . 

Som jag alltid säger: älskar smala mysiga gränder bättre än stora breda gator.

En dag letade vi efter apoteket, när vi hittade det låg den jämte hotellet, *fniss*
Rolf köpte hostmedicin, han hade en otäck hosta den veckan.

Nu säljs det färgade spagetti, t.o.m. svarta.
Även andra sorters pasta med lustiga figurer och färger,
tjocka långa, stora som hus, hi hi . . . .
En enda kanske räcker till lunch, *fniss*


Jag besökte 'vårat' gamla Hotell Garda där jag och vännen Rosa
besökte för 10-tal år sedan.
Ingen stor förändring, men foajen och receptionen var tillbyggda
och allt var sig likt, även lika många vackra blommor.
Minns du Rosa att balkongen var mot denna sidan och poolen.
Jag skulle kunna tänka mig bo här igen och högst upp.


Riva del Garda bjuder på härligt medelhavsklimat 
som gynnar vegetationen här.


Nu är resealbumet fullt från denna plats.
Kram/ Eva



















6 kommentarer:

  1. Visst längtar man dit då man ser dina bilder .Där tror jag inte skräp existera jag har inte sett ett så rent ställe .annat var det på motorvägen till Milano ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Verkar hur mysigt som helst... gillar också små gator mer än stora :) Kul med jämförelsebilderna... inte mycket som ändrats där inte.
    Tack för alla härliga bilder!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. So schöne Bilder.
    Danke für die schönen Blogbeiträge.
    Wo hast du denn Wein in Deutschland gekauft?
    Ich gucke immer Webcams in Schweden.
    jetzt habe ich eine Webcam in der Nähe von Smalandsstenar gefunden,
    in Gislaved, das ist nicht weit von euch entfernt.
    Kann ich heute sehen, das bei euch die Sonne scheint :-)
    Da wünsche ich euch weiter einen schönen Herbst.

    Så vackra bilder.
    Tack för de stora blogginlägg.
    Var köpte du vin i Tyskland?
    Jag tittar alltid webbkameror i Sverige.
    Nu har jag hittat en webbkamera nära Smålandsstenar,
    i Gislaved, som inte ligger långt från dig.
    Kan jag ser att solen kommer att lysa med er i dag :-)
    Jag önskar er en fortsatt trevlig höst.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Men vad roligt Marlise, då kan jag åka till Gislaved och vinka till dig, hi hi hi . . .
    Eva

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar små trånga smala gränder jag också! Det är verkligen något speciellt med det. Njöt av det när jag var på Kreta. Nästa vecka ska jag åka till Stockholm så jag får väl gå lite i gamla stan så jag får känna lite av det igen. Fina bilder du bjuder på.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.