söndag 31 januari 2016

Göteborgs Kalaset . . . . .

var det i helgen hos oss,
och inte vilket kalas som helst utan ett riktigt
med 12 sorters kakor.

Vi fick gäster från 'Götet', jag är moster och 'mosterfarmor'.
Tro inte att jag ställde mig att baka så mycket kakor för gästernas skull,
jag gillar inte att baka för jag misslyckas jämt och då blir det inte kul.

Men se här vilka kakfat av hembakat vi fick.
Annika du är en enastående konditor.
Tusen tack !
<<<

Först blev jag lite rädd, hjälp är det något jag missat, vem fyller år ! ? ! ?
är det kanske jag *ögonen rullade* eller vem ???
Men detta var en present, 'en mycket bra present' sa Rolf
och slickade sig om munnen . . . 
<<<

Kakorna låg på fina guld-papp-fat,
med cellofan omkring och inne fanns en liten ljusslinga
 av röda och vita hjärtan som lyste.
VÄLDIGT  DEKORATIVT !
<<<

Tårtan var bakad med kärlek - så god - så man smälte !
Man behöver inte ta stora bitar för tårtan var väldigt mättande,
(kan en tårta vara mättande, hi hi . . .)
Sen håller sig denna smaskiga tårta längre än andra.
<<<

Men ack så farlig för dem med diabetes, (icke vi ).
Det enda nyttiga på tårtan var hallonen och blåbären, *fniss*
VARSÅGODA  SMAKA  PÅ
med ögonen.
<<<


Här sitter Göteborgs killarna Valdemar 8 år och Nils 12 år,
med sin lille vän LILLEN.
Alla tre killarna är verkligen mysiga och kärvänliga,
givetvis med en massa 'myror i brallan'.
Det är bara Lillen som inga brallor och myror har, 'fniss'
<<<
Grabbarnas far Christian är duktig i köket, han ställde sig och lagade mat till oss.
Hmm . . .  var det inte han med familj som var gäster hos oss ? !
Ja du Christian vilken moster du har, *suck*
(hon bara babblar . . . .)
<<<


De älskar Lillen så mycket, känslan för dem är säkert att han är liten bebis.
men Lillen är en liten 'gubbe', hi hi hi . . . 
och han är 15 år gammal,
ett öga är bort opererat och det andra är han blind på, men så har det inte alltid varit.
Jag blev också kär i Lillen, självklart.
<<<


LILLEN tillhör världens minsta hundras
CHIHUAHUA.
Den är uppkallad efter delstaten i Chihuahua i Mexiko.
<<<




Här är en flicka som jag och Rolf också är väldigt förtjusta i.
En riktig charmig kramgoe liten tjej.
Emelie fyllde 7 år den 27 jan, men kalaset var i helgen.
<<<


Tårtan hade Emelie och mamman Eva bakat tillsammans.
Kanske månne en blivande konditor ? !
<<<


Storebror Alexander suckar, han vill ju 'hugga' in i den fina tårtan.
'Varför måste man ta så många foton', hå hå ja ja . . . .
Den 29 feb. fyller han 12 år.
<<<

Se här och njut, något sådant vackert och smaskigt kan jag aldrig göra.
Oj oj vilken helg, den var full av liv och lust,
godsaker av alla de slag.
<<<
Vilken kalas-januari månad,
 Sju (7) st. födelsedagar avklarade efter jul.
Februari månad bjuder sen på fem ( 5 ) födelsedagar.
Ja det är inte lönt att tänka på bantning, 'fniss' . . .
Kramen till er alla/ Eva














14 kommentarer:

  1. Lustigt hur det kan bli ibland, att vissa månader är mer än andra sådana där typ kalasmånader....hur som helst inget dåligt kakfat du visar upp....slickar mig om munnen....
    >Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Oj vilka kakfat och fina tårtor. Vad ni har festat loss.
    Fördelen med födelsedagar är att man träffas och umgås.
    Må väl! Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Nej, bantning är väl det sista man tänker på när man ser alla de smaskiga kakorna och tårtorna. Inte kan man låta bli att smaka på dem. Mums! Det får kanske bli en extra promenad? Kram

    SvaraRadera
  4. Ojojoj... vilken kalasmånad! Det var då ett redigt kakkalas... och tårtkalas! Ser verkligen riktigt gott ut!
    Härligt med besök från nära och kära!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var inte måttligt vilka massor av kakor och tårtor ni har smaskat på i helgen. Här fick Rolle en kaka, sockerkaka med äpplen och en botten av chokladsockerkaka. Själv är jag som sagt inte speciellt förtjust i kaffebröd, så jag har stått över. Inte ens smakat en enda bit för att se om den blev OK. Tydligen blev den det dock för både Rolle och Santos tyckte den var smaskens!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Oj, oj, oj vilket kalasande! Sååå mycket gott och härliga ungar!
    Kul att ha mycket att fira dessa vintermånader och det är ännu långt till bikinisäsongen ;)
    Må så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Det var fantastiska kakor och tårtor. De små ska firas, det är ju självklart. Med oss gamlingar är det inte så noga. Men jag fick ju också lite att glädja mig åt förra veckan. Som du kan se på bloggen.
    Hej så länge!

    SvaraRadera
  8. oj,oj,oj....så ni festar. Så många goda kakor och tårtor. Det var ju bra att någon ställde sig i köket och fixade till lite mat. Du har fullt upp att fot.
    Jo,jag tänker på bantning just nu...måste försöka hålla igen lite.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj så det firas hos dig! Och vilka bakverk sen! Och så söta ungar, o hunden! Samma ras som dottern har, älskar att bära omkring på honom och sätta honom på bordet där han somnar som en liten bebis..
    Jag har inte rört på mig så lite som i början av detta nya år på evigheter, först var det svinkallt hur länge som helst, sen var det perfekt sparkväder i typ en vecka och nu är det blask och snö om vartannat och det är livsfarligt att gå utanför dörren. Så jag liftar både hit och dit, och stackars Blinka kommer inte mycket längre än ut på gården där hon mest får roa sig själv om inte grannjyckarna kommer ut o leker...
    Vad skrev du nu, fem födelsedagar denna månad? Själv har jag bara en att hålla reda på, barnbarnsbarnet som snart blir fyra år...
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera
  10. Vad duktiga de är på att baka och trevlig present.
    Du undrade över kokosmjölet i broccolibollarna... Jag har inte testat nåt annat eftersom jag äter glutenfritt, men varför inte prova med lite vetemjöl om du vill.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Oj oj ...så mycket goda bakverk du visar...sånt man inte ska äta...eller? Och vilka fina barn dessutom. Låter livsfarligt med så många firningar men så klart fantastiskt roligt. Vad är bättre än att samlas och vara tillsammans?
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  12. Gisses vilka läckra bakverk. Jag blir såååå sugen. Älskar bakverk och efterrätter före allt annat i ätväg :)
    Önskar dig en fin onsdagskväll !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  13. Jag som älskar att baka, och har fortfarande kvar av julkakorna i frysen, blir alldeles lång i ansiktet när jag ser alla godsaker! Vilket kalas! Tur att det inte är det varje helg för då skulle ni väl rulla fram!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt kalas! Och vilken lyx med så många olika sorters kakor när man inte ens behöver baka dem själv. Mysigt :D

    Hoppas att du får en riktigt fin dag! Här skiner solen. Fyra minus ute.

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.