söndag 17 januari 2016

Vinter på 40 - 50 -talet i byn där jag bor . . . .

i nu,
det är om min man Rolfs barndom detta inlägg handlar om.
Vintrarna på den tiden var riktigt kalla med mycket snö.
Jag har tittat i gamla album och fick lust att visa
några bilder på Rolf och hans syster Lisbeth
i olika åldrar framåt.
Alla bilderna är i svart-vitt och i dåligt skick, men se värda.
<<<

Den lille gossen fick en egen spade till att gräva och skotta med.
Då var han glad.
<<<

Men ledsen när han fastnade i en snöhög och inte kom loss,
kanske till och med lite arg, hi hi . . .
<<<


Något år äldre tillsammans med lillasyster Lisbeth.
Deras pappa Gunnar gjorde en fin snögubbe till dem för snö fanns det
 även detta året.
<<<

Kunde det vara året efter som syskonen redan började visa intresse för skidor.
<<<


Åren går och systern växer i fatt storebror . . .
<<<


Här står Rolf med sin vovve Tullan.


Att åka skidor var en mycket rolig lek på den tiden.
Man lekte att man tävlade . . .
nu leker man inte så, utan man måste tävla till varje pris . . .
för att få pris.


Kompisen Lars från grannbyn, Lisbeth och Rolf hade många roliga sköna vinterdagar.
Åkte man inte skidor då åkte man skridskor, ingen skjutsade barnen
till spolade färdiga is-planer.
Då var det sjöarna runt ikring byn dit man tog sig på egen hand.
Ett friskt uteliv för alla barn som vi tänker på nu ....
<<<


Att ploga snö på den tiden var kämpigt, både för manfolket och för hästarna.
En 'hemma gjord ' träplog fick duga med att hålla bya-vägarna öppna
 för den lilla trafik som fanns då.
- Mjölkbilen och posten m.m.
<<<

Bilderna är tagna precis utanför våran gård
och männen är kända, Rolfs far Gunnar, grannen Lennart Svensson,
Viktor Johansson styr hästarna
(bor på den gården som syns i bakgrunden).


En målad tavla som vi äger,
(gillar den).
Männen fick slita med häst och släde på vintern,
för att få hem sin ved att värma husen med.
Ingen behövde 'springa på gym'
på den tiden.


Rolfs morfar Johan i snöskottar tagen . . . .
han var en sege gubbe.


Så här såg huset ut på baksidan, det fanns en grovingång (farstun)
som man använde mest.
Morfar Johan var en biodlare och hade några bikupor.
Denna baksida av huset minns inte Rolf , så det måste varit långt innan han föddes 1945.
Huset är byggt 1890.


Så på 126 år har huset blivit tillbyggt och lite förändrat
och fått färg.


Förra helgen (lördag) när vi var ute och körde (till födelsedagskalas)
var vägarna hemska och man såg dåligt (tänkte vända om)


Men som tur var plogbilarna ute och rensade bort snön,
tillbaka -vägen var redan lika igensnöad.

Väl hemma fick man känslan av julafton, hi hi . . .
inte så konstigt . . .


På ingång mot huset fick vi skotta oss fram en bit
och snön fyllde på hela natten.
<<<

-och idag söndag var det så här isigt kallt -10 gr, men soligt vackert.
Natten gav -21 gr.

Detta var nostalgi för mig och Rolf, det är lätt att falla in i gamla tider
 för oss, men absolut inte några tråkiga tider.
Kramen/ Eva














20 kommentarer:

  1. Oj så mycket snö men vackert ,.Kul att se gamla bilder ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Jag bodde ju inte så långt ifrån ert hus och jag minns en vinter då det var så mycket snö så jag trodde vi skulle bli fullständigt insnöade. Och träplogarna efter hästarna fungerade ganska bra. Min pappa var en riktig hästkarl och han hade alltid häst i jordbruket. Nog minns jag att skidorna åkte fram så fort det kom snö och det behövdes inga slalombackar för att man skulle vara nöjd!Det var andra tider det! Vi har inte mkt snö här på ostkusten denna vinter, inte än. Men jag är ordentligt trött på denna kyla!
    Kram/Finas mammis
    Nä nu räcker det med kylan tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Visst är det helt underbart att försjunka en stund bland gamla foton och gamla minnen! Kul att se hur vintrarna såg ut och häftigt med jämförelsen med husbilderna - det har hänt en del under åren!
    Vi har inte fått så mycket snö... än...och det är jag bara glad över. Kallt är det däremot - ja, förutom idag då termometern visar bara 6 minusgrader... rena vårvärmen :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh vad jag känner igen min barndomstid i bilderna. Man var ju jämt ute och åkte kana, skridskor eller skidor. Sen kom man hem genomblöt.....men vad kul det var. Och precis som du skriver, man gick dit och hem. Inte 17 var det nån som körde dit en eller hämtade en! Vilka oskyldiga och härliga tider!!
    Men vad fruktansvärt kallt ni verkar ha haft. Själva har vi som mest haft 13/14 någon natt och sen 3/5 på dagarna. Men det är för mycket tycker jag som vill att det ska bli vår NU!
    Idag tog jag ner dom sista julgrejorna; Adventsstakarna i 6 fönster mot vägen plus kransen på dörren. Nu är det bara utebelysningarna kvar, men dom ska sitta MINST månaden ut, kanske längre. Vi har ju inga gatlyktor, så dom lyser upp väldigt fint.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg och jag känner ihop alltihopa från när jag var barn. Mamma och jag bodde i perioder här hos mormor och morfar och farmor bodde här intill (det är på den gården vi har byggt vårt hus) och precis som du säger, man hittade på lekar och man gick ut själv, man var själv och behövde ingen skjuts någonstans, vi klarade oss jättebra själva!
    Och hästarna skötte skogsbruket! Dom var stora, stadiga och trygga! Och skotta fick man gör själv på mindre vägar, inte förlitade man sig på nån kommunal skottning för det fanns inte! Bönderna skottade med hjälp av hästarna så gott det gick - det var väldigt tryggt, alla hjälpte alla även om man i övrigt hade olika åsikter om både det ena och andra. Man var liksom utlämnade till varandra och mer fördragsamma!
    Vilken härlig natt ni kom hem, jag tycker ju det är så mysigt, så mysigt!
    Kramar, tack för ett himla trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  6. Hej, jag älskar nostalgi, men har så lite själv att falla tillbaka på då ingen i släkten längre lever. Underbara foton, älskar herrmodet i skidspåren, och hästplogen! Granntjejen berättade att hon testat ploga snö med en av kusarna, men det var jättesvårt, man liksom bara flyttade snön från ett ställe till ett annat...
    Vad jag vet står fortfarande huset kvar där min mormor växte upp i lilla staden Lovisa. Inne där har jag aldrig varit, det har bott främmande människor där. Huset där jag själv föddes var ett hyreshus i centrala Helsingfors, där har jag passerat några gånger under mitt liv, har minnen därifrån trots att jag inte var äldre än sex då vi flyttade därifrån.
    Ha nu en fin måndag, jag ska på språkcafe i eftermiddag, den värsta kylan har släppt men jag fryser här inomhus likväl, femton grader i datahörnan, burr
    Kramen

    SvaraRadera
  7. Tack för din snälla kommentar , blev så glad :) Så underbara foton du lagt ut , Jo det är nått speciellt med äldre foton och gamla miljöer // Mvh Anita :)

    SvaraRadera
  8. Även här i Skåne var vintrarna snörika på 40 och 50-talet. På den tiden gillade jag snö. Nu blir det bara snö någon dag sen regnar allt bort och vi har blasket kvar. Nog blev jag lite nostalgisk av dina bilder. Kram

    SvaraRadera
  9. Underbara gamla bilder! Så roligt att titta på gamla bilder, minnas och jämföra!
    Ja, nu är det riktig vinter! Lite för kallt bara...... -20 när jag åkte till jobbet...
    Må så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Härligt med all snö. Och så käcka de ser ut, längdskidåkarna :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  11. Njae, rolle är väl inte så där speciellt intresserad av det här med växthuset! Huvudsaken är att det blir någotsånär snyggt och att det är av metall. Sen har han valt platsen också.....så "lite" intresserad är han nog!! *fniss*
    Hoppas det är klart innan ni kommer över!
    KRAM
    Susie
    KRAM

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Men åhhh så roligt att se lite gamla bilder! Och så fantastiskt att ni bor i det huset nu!

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga bilder!!! Jösses vad snö ni har i Småland. Håller mig här i Katalonien ett tag till. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  17. Tredje året i Hjo19 januari 2016 kl. 19:34

    Hemska vintrar under krigsåren sägs det. Men minns mitt 50-tal som snörika också. Tidningspapper i pjäxorna!

    SvaraRadera
  18. Å så mycket fin nostalgi du delat med dig av. Visst det är härligt att tänka tillbaka på gamla tider. Vilka kontraster mot vår tid som är nu. Det där med skidåkningen kommer jag ihåg. Så mycket vi åkte på 50-talet. Då var det ju också mycket mer vinter. Men i år har vi ju lite vinter och då ni var ute och körde i snön så var det nog skönt att komma hem efter en sån biltur.
    Ha det gott !
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder! Perfekta dagar att bläddra i album och arkiv. Roligt att nån tänkt på att fota vardagsbilder som, morfar skottar. Jag har tyvärr nga sån bilder i släkten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  20. Hej Eva
    So schöne alte Bilder.
    Wir hatten früher auch viel mehr Schnee als heute.
    Als Kind liebte ich Schnee
    heute bin ich froh, wenn er wieder weg ist.
    Aber ihr habt ja jetzt richtig Winter
    -15 Grad ist ziemlich kalt.
    Ich sehe immer, wie das Wetter bei euch ist
    auf der Webcam Gislaved.
    Auf Öland ist auch so viel Schnee
    aber in 4 Monaten fahren wir wieder dorthin
    und dann blühen schon wieder die Orchideen.
    Es geht alles so schnell
    das sieht man auch an deinen alten Bildern
    ....ist das schon 50 Jahr her?

    Så vackra gamla bilder.
    Vi hade tidigare mycket mer snö än idag.
    Som barn älskade jag Snow
    Idag är jag glad när han är borta igen.
    Men några av er har nu korrekt Winter
    -15 Grader är ganska kall.
    Jag ser alltid hur vädret är med dig
    på webbkameran Gislaved.
    På Öland är också så mycket snö
    men i 4 månader, vi går tillbaka
    och sedan blomma igen orkidéer.
    Allt går så fort
    det visar dina gamla bilder
    .... det är 50 år sedan?
    Varm kram fråm mig Marlise

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.