torsdag 3 mars 2016

Tjälen går upp och traktorn 'går ner sig' i skogen . . . . .

vid en mosse.
Alltid är det något som händer i skogen varje år,
och varje år förmanar jag grabbarna att vara försiktiga, och jag får
 samma svar
varje år. "vi vet och vi kan det där".
Ja ja men se hur tjälen redan börjar stiga upp på gården
det betyder att samma händer väl i skogen
bla bla bla . . . 


Jag varnar att ta det lugnt . . .
'denna tunna lilla isskorpa kan inte hålla en traktor full av stockar,
kör en annan 'väg' och ta mindre på lasset'.

Svaret blir som vanligt:
Ja ja, tjat tjat . . gå in med dig . . . vi vill inte ha en papegoja i skogen.
Det är alltid sonen som är tyken (uppkäftig)
han tror han är rolig . .
Ha ha ha . . . . visst kan det vara jätte kul,
särskilt när det blir som jag trodde,
då är han minsann inte så 'kacksig' längre.

När de sen kommer hem  'slokörade'
vågar jag inte säg att vad var det jag sa ???  . . .
*suck och fniss*.


HUJEDAMEJ vilket bekymmer gubbarna fick,
sonen Mikael och Rolf hade flera dagars funderingar och jobb
med detta.
Mikael kan ju bara komma efter sitt ordinarie jobb
och helst vill de ha dagsljus förstås.
Mikael bor ju inte här, hans familj finns i samhället.
<<<


Spännband, stållinor (vajer, wire) m.m. behövdes för att få upp traktorn.
Givetvis blev det en massa extra jobb med detta
som ingen av dem hade tid med.
<<<

Men det gick riktigt bra att göra på detta viset att 'vira' upp traktorn.



Tjälen hade bara 'gått upp' på en del ställen,
men efter en vecka så har marken åter blivit frusen.
Så det var ett onödig och oturlig jobb.
Nu körs veden hem för 'glatta livet' som vi brukar säg, för den bästa tid
är nu (när marken är frusen) , hmm . . . .
Bägge mina pojkar trivs i skogen, det är mycket jobb men bra motion säger de.
Detta skogsjobb har de sysslat med i många år.

Ja erbjöd dem att komma ut en kväll med smörgås och mjölk,
svaret blev:
"vi har väl annat att göra än att sitta där och äta,
du tror väl  inte att det räknas som en trevligt picknick, håll dig hemma
 och kom inte hit och lägg näsan i blöt".

Jodå jag fnissade tyst för mig själv.
Slipp då tjurskallar tänkte jag.

Detta var tredje 'olyckan' med traktorn i skogen,
veckan innan hände ett axelbrott på vänster framhjul.
Ny reservdel beställdes, den passade inte
och åter en annan fick bokas.
Vill nämna att traktorn sjönk två gånger . . . . . .
Mina pojkar har sen varit rätt så tysta av sig.
*fniss*




En dag blev jag orolig för 'mina' hönor,
Rolf var i skogen och jag hade precis gått in när jag hör en massa oväsen ute.
Två stora kråkor som började anfalla fjäderfäna,
tuppen sprang in till sig de andra hönorna gömde sig under ladugårdsbryggan.
En höna blev kvar ute under en buske och där attackerade
kråkorna henne.
Jag sprang kvickt ut och sjasade iväg dem,
hönan var så rädd så hon bara flåsade fram otäcka ljud ur strupen.
Hon kom till mig och jag skyddade henne så hon kunde gå in.
Tre hönor fattades med dem fick Rolf leta reda på,
framemot kl 11 på kvällen fick han tag på dem.
Alla var jätte rädda och chockade av händelsen, lustigt att tuppen inte beskyddade dem.
Men han kanske 'sket i byxan och sprang hem', 'fniss'

I måndags blev det kremering av död höna, hon fick väl hjärtinfarkt.
Stackars min höna pöna.
Inte kunde vi gräva ner henne och inte skulle vi slänga henne
så det blev det bästa alternativet.

Kråkorna har fått sig en rejäl utskällning av mig.
Dumma kräk . . .



Förra veckan hade vi endast denna lilla plätt snö kvar på gräsmattan.
När jag står där och tittar tycker jag mig se ett berglandskap.
Precis som om jag satt i ett flygplan och blickade ner,
Fokusera och kisa en bit ifrån . . .
eller är det bara mina ögon som ser det.
<<<

Nu har vi i varje fall mycket mer snö på gården igen,
och även tjäle, *fniss*

GRATTIS  till alla Skåningar
ni har fått en Hertig Oscar av Skåne.
Kram/ Eva















14 kommentarer:

  1. Jag förstår att dina pojkar inte var så morska längre när traktorn gått ner sig! Tur att det ordnade upp sig till slut. De borde ha lyssnat lite mer på dej!
    Vi har ju också en gammal traktor. Jag gillar inte stora tunga maskiner så jag håller mej på avstånd, men de är bra att ha.
    Här har vi ingen snö alls och jag hoppas vi slipper få mer, men man vet aldrig. I vilket fall behöver vi nederbörd så grundvattnet inte är så lågt.
    Stackars dina hönor. Här har vi också kråkor som bor i ett av våra päronträd och de gör tack och lov inte mycket väsen av sig. Men vi har ju inga djur längre, bara möss....
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Lätt hänt, säger mannen här när jag visar nerkörda traktorn. Det har varit besvärligt i vinter...

    Ja ja, men du och jag vet... att du har rätt och att allt säkert gott lättare med lite gott fika i maggen.

    Tråkigt med anfallet på hönsen. Här har de klarat sig bra rätt länge nu, peppar, peppar... Så fint det ser ut med vårstädning i trädgården och hönsen som sällskapar.

    Verkar som vi klarat oss ovanligt bra här runt Alvesta vad det gäller snö på sistone. Är så glad av vi är klara med beskärningen av äppelträden. Vårvinterns stora tråkuppgift.

    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vi brukar titta på ett TV-program som handlar om gubbs som räddar bilar, lastbilar och långtradare som är överfulla med tung last och som åkt av ensligt belägna vägar i norra Kanada. Först tyckte jag det var ett trist program, men wow vad duktiga bärgarna är. Naturen är ju dessutom emot dom med isiga vägar och snöstormar! Så heder till dina bärgare (även om det var klantigt att köra där dom körde *fniss*).
    Här är det verkligen upp och ner. Erik vår hustomte dog förra lördagen, för jävligt. Dessutom har mina nya dator tydligen fått ett virus och sen har min mage gått tillbaka ungefär 2-3 månader i läkningen. Blöder (alltså inte sårvätska bara) som en gris och läcker som ett såll! Inte kul!!
    Nåt som däremot är kul är att växthuset är på gång, kommer om c:a 7 veckor och likaså vår nya bil. Det blev en KIA igen, vi fick bästa priset på den - men det blev en röd och svart den här gången. Snygg, men oj vad skitig den kommer bli av allt kalkdamm. Men det är Rolles bekymmer. Det var nog mer än 40 år sen jag tvättade en bil..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Tycker dina karlar är lite uppkäftiga mot dig, och t.o.m tacka nej till lite gott fika i skogen. Men jag vet hur irriterade karlar blir när något gått snett. Det var inte lite traktorn sjönk och vilket sjå de fick för att få upp den. Min gubbe brukar bli irriterad för att jag springer med kameran hela tiden och ska dokumentera allt.
    Det var inga snälla kråkor ni har...och som sagt var fanns tuppen.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  5. Det var Rolf som hade kameran i hand jag fick inte visa mig där, hi hi ...
    :(

    SvaraRadera
  6. Haha, kvinnorna har allt lite rätt med det där med skogning och traktorer. Bra att dom klarade upp det. Och ni får hem en massa fin ved! Här har dom också tagit ner skogen och ovanför vårt hus ligger mängder med timmer, men hur dom ska få ner det för vår lilla väg, det undrar jag. Dom var här och provkörde med timmerbilen tom, men det gick inte så bra, så nu har dom fått göra om vår väg lite och det tycker inte vi om som bor här för vi har haft en jätte-, jättefin väg, så nu gäller det att den återställs. Jag oroar mig sällan för något, men när dom ska ner med allt timmer är jag lite fundersam över hur dom ska kunna ta svängen vid vårt hus, om bilen tar skär då så åker dom rakt in i badrummet.......då blir det inte roligt. För dom. För då kanske vi blir lite irriterade!!!! Nåja, det går nog bra.
    Stackars hönorna! Jag känner med dom. När jag arbetade inne i Göteborg genade jag en gång över järnvägsspåren (ingen fara, det var gamla övergivna) och jag blev också anfallen av fågel, det var inte kul alls. Du milde så jag viftade och med armar och handväska! Dom var faktiskt väldigt nära att hacka mig i huvudet.
    Så du tyckte om Beatles du! Välstädade och jag trodde dom sjöng falskt (har lärt mig att det heter typ sjunga i toner eller nåt, jag är tondöv tror jag), nej jag var nog lite mer rebell och ville ha lite mer ös. Och numera kan jag inte Stones musik så bra, men jag har sett dom på konserterna här i Sverige och dom är för mig ett fenomen! Seglivade och dom blir bara bättre och bättre.
    Men det är kul med all musik, man blir underhållen!
    Ha det gott, kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  7. Haha, där fick dom så dom teg! Ja gubbarna alltså...jag vet inte hur många gånger vi fastnat med hjulen i lermodd på vårkanten när vi varit ute på skogsvägarna. Ibland har vi kunnat komma loss ibland har hjälp krävts. I år tror jag knappt vi har en ordentlig tjäle i marken!
    Men stackars hönorna då, är det sant att kråkor kan anfall höns? Det trodde ja verkligen inte! Aldrig får man en lugn stund, stora kråkor och skator har vi hur många som helst här på gården! Tror du utskällningen hjälpte???
    ÖNskar en trevlig helg, förhoppningsvis utan tandagnissel o sura gubbar!
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Hej Eva
    Ja, Männer!!!!
    Sie wissen es sowieso besser!
    Das Problem habe ich nicht so oft...das ist schön.
    Schlecht ist, das ich die Arbeit dann selbst machen muss.
    Ich habe mein Holz fertig
    Alles hat Vorteile und Nachteile!
    Früher im Forsthaus hatten wir auch Hühner
    aber die Hälfte der Hühner wurde vom Fuchs und vom Habicht gestohlen.
    Mit den Drohnen ist es wirklich furchtbar.
    Jeder kann bei uns für ca. 500 Euro gute Drohnen kaufen
    und eine Kamera daran montieren.
    Wir haben jetzt im März auch wieder schlechtes Wetter
    aber keinen Schnee.
    Ich wünsche mir Sonne!!!!!
    Dir ein schönes Wochenende

    Ja, män !!!!
    Du vet att det bättre i alla fall!
    Problemet jag har inte så ofta ... det är trevligt.
    är dåligt, jag måste göra arbetet sedan själv.
    Jag har min trä färdiga
    Allt har fördelar och nackdelar!
    Tidigare i Forsthaus vi hade kyckling
    men hälften kycklingen stals räven och höken.
    Med drönarna, är det verkligen hemskt.
    Alla kan med oss Köpa bra drönare för 500 euro
    och montera en kamera på det.
    Vi har nu Mars igen dåligt väder
    men ingen snö.
    Jag önskar solen !!!!!
    Du har en trevlig helg.....Kram Marlise

    SvaraRadera
  9. Herre gud vilken dramatik i skogarna där nere hos dig!!! Men det där med att tjata om att ta det försiktigt känner jag till. Är en sådan chicken mama och är livrädd när de är uppe på taket eller något sånt. Vilket arbete ni har med mark, skog och trädgård. Men säkert överväger glädjen. Men nu vill vi ha vår, vårblommor och värme.
    Ha en fin helg och vila upp dig efter allt kalasande ni haft.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  10. Jojo, jag måste visa fotona för både sambon och sonen. Vi har ju också i flera dagar jobbat i skogen, både med traktor o skogskärra och arbetsskoter o släde. Och jag är med hela tiden, och då gäller det att spotta i nävarna, tänja musklerna och arbeta som en häst för jag kör inga fordon. Det bästa med skogsjobbet är ändå kaffepauserna tycker jag, hihi. Här uppe i norr har vi ännu tjäle i marken, men idag hade vi blötsnö och det var inget höjdarväder.
    Ha fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  11. Jä**a kråkjä***r. Stackars hönorna! Och tuppen han bara stack..................
    Kram/Annelie

    SvaraRadera
  12. Oj, oj vilken dramatik i skogen! Att karlar aldrig lär sig....;)
    Stackars höns! Hoppas kråkorna håller sig borta nu efter din utskällning. Brukar de anfalla höns på det sättet?
    Sköt om dig och så hoppas vi på vår, sol och värme!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Ojojoj ... vilken dramatik - både i skogen och bland hönsen! Aldrig hört om kråkor som anfaller höns på det viset - undrar varför de gjorde så? Stackars små pullorna...
    Vintern tycks hålla i sig och idag fortsätter det snöa... suck...
    Kram

    SvaraRadera
  14. Oj, så kladdigt det ser ut att ha varit! Så är det här också. Hade lerstänk upp till knäna efter min promenad i fredags. Fast i morse var det full vinter när jag vaknade. Det måste ha vräkt ner hela natten!

    Din bild med isskärvan är alldeles underbar!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.