torsdag 13 oktober 2016

Dahlian är höstens primadonna . . . .

och de förgyller trädgården med sin ståtlighet.
Har man då även tur med 'vädergudarna' att sensommaren är lång och ljummen 
och att ingen nattfrost nyper dem kan de blomma länge.
I år har de blivit ovanligt höga med många blommor och fortfarande full med knoppar,
men jag tror och känner att deras kraft börjar avta,
och det är inte så konstigt, nordanvinden sveper runt knutarna här på gården
snart har halva oktober gått.
<<<
Dahlian kommer från Mexiko och Guatemala,
Anders Dahl, var en av Linnés lärjungar, har fått denna växt uppkallad efter sig.
>>>


Jag tror att denna heter spindel dahlia, för nog liknar den spindel ben.
Fy för spindlar men denna dahlia är ändå vacker.
<<<


Vi planterar dem lite här och där, ja vad som passar och var plats finns.
Alltid får en del sin plats vid 'brygghuset', där behövs en uppiggande färgskala. 
Balkonglådorna har jag tagit ner och satt som skydd vid olika rosor
de behöver det längre fram på vintern.
<<< 


Gaveln på det gamla uthuset får ett 'uppsving' med dessa sköna dahlior.
Konstigt nog är denna plats alltid solfattigare och torrare,
men trots det ger de fägring stor.
<<<


Framsidan på husets trädgård finns inga direkta rabatter,
bara den stora gamla lönnen
och dahliorna vid brygghuset (som det kallades förr).
Nu har vi till och med satt in de flesta trädgårdsmöblerna,
tror inte på att vi kommer att sitta just där mer i år.
<<<

Vid pannrumsdörren och pergolan jämte fjärilsbersån har dahlian växt sig mer än 1.5 m. hög,
jag har fått ge den en ordentlig uppbindning.
Den står ju väldigt skyddad där också så jag förstår
att den mår väl.
<<< 

Denna lilla sötnos heter 'Dragon Ball',
den har enkla vackra orange blommor i mjuka toner mot bladverk i mörkaste grönt.
Men min Dragon Ball har inte orange toner utan mera starkt rosa.
Denna låga (30 -40 cm.) dahlia är en kontrasterande skönhet som smyckar varje rabatt.
den har blommat flitigt på sensommaren.
Köpte den för halva priset och den blev sent planterad, så därför kom den
 inte igång i tid.
Men nästa år då får den en andra chans.
<<<

Förr hade jag flest gula dahlior, nu är det plötsligt mer röda och lila sorter.
(muterar de eller vad ? )
Fast vi är noga med att lägga varje färg i en särskild korg för sig.
Många av dessa dahlior är gamla, de tillhör arvet från de hädangångna generationerna,
så jag är mycket rädd om dem
och de är friska, har aldrig haft någon 'sjuka' på dem.
<<<

Det är ju alltid extra jobb med dessa dahlior knölar som måste grävas upp och torkas 
 innan vintern fryser till ordentligt.
De förvaras i en jordkällare och så har de alltid gjort.
Till våren är det samma procedur med att då gräva ner dem,
som tack får man då dessa primadonnor.
<<<


Jag vill gärna ha fler av dem, så till nästa år ska jag jaga andra sorter,
gärna vita och orange.
<<<
Varsågoda alla blogg-läsare en liten dahlia-bukett från mig.
Ha de gott/ Eva 












13 kommentarer:

  1. Så många olika sorters dahlia det finns, både i form och färg.
    Tack för den fina buketten och jag önskar dig och Rolf en trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. O, så många vackra dahlior du visar upp. Jag blir riktigt nostalgisk, för min mor älskade dahlior och hade massor i sin trädgård. Tyvärr har jag inte samma energi när det gäller den sortens jobb som hon hade och som jag ser att du och din man har. Jag får bara njuta av dina fina bilder. Kram

    SvaraRadera
  3. Dahlior är verkligen underbara blommor ... tänk vilken mångfald i både färg och form - såå vackra! Vet inte om du brukar kolla in till min bloggvän "Lilla Syster" - http://mittskogsliden.blogg.se/ - där har du ännu en riktig älskare av dahlior ... och pioner - bl. a.
    Så tråkigt med er Sixten ... vår Sixten var borta i fyra månader i sträck för några år sedan och vi hade gett upp hoppet, men så plötsligt en dag var han här på gården och såg ut som inget hade hänt...
    Önskar er båda en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för buketten! Ditt inlägg gör att jag mer och mer börjar undra varför jag inte har en enda dahlia i år!? Tror det beror på Jonas i När som inte hade några snygga till salu i år. Brukar alltid köpa dom ljust rosalila med mörka blad hos honom och hade tänkt göra en hel rabatt i år - då hade han inga!!!
    Hur gick det på surströmmingsfesten? Själv mår jag illa bara jag tänker på dom. För många år sen när jag jobbade på apotek hade några av jobbakompisarna från Norrland haft en fest en kväll. Dagen efter fanns det en massa bröd och smör kvar och vi unga tjejer med dåligt med pengar skulle få äta upp det. Jag tog en stor tugga och höll på att kräkas, smöret hade tagit smak av surströmmingen! Efter det kan jag inte tänka på att äta sådant. *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Underbara dahlior du bjuder på! En perfekt höst har det ju varit för dem. Igår började jag gräva upp mina - de frosten hade tagit..... Lite jobb, men enklare än sommar blommorna som ska sås, skolas isär, planteras om och så ut!
    Önskar er e härlig helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Det är något speciellt med dalior. Jag har en gammal ifrån mormor och morfar som är orange, tyvärr så håller den på att dö ut, den cerisa har tagit över, och nu håller den lilla gula på att övervinna även den cerisa.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  7. OOO, så härlig växtkraft hemma hos dig! Här uppe i norr har frosten gjort sitt, så endast en ros och ölandstoken blommar i min trädgård just nu.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Oj så vackert där ännu men allt har sin tid här hos oss är den tiden med blommor över ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  9. SV! Hej Eva! Therese med familj är "bara" inneboende under en kort period. Huset är ett renoveringsobjet. De vet inte riktigt var de vill bo. De har lägenheten kvar, och eftersom vi har huset möblerat så har de bara behövt att ta kläder och mat med sig. De dom saknar hämtar de hos oss. Om dom väljer att flytta hit, så är det ett projekt-total-renovering.
    Trevlig helg!! Kram Lisa

    SvaraRadera
  10. Jag vart ju lite dahliaförtjust den här sommaren. Nu har jag tagit upp knölarna och vad gör jag nu? Nybörjare av värsta sort. :)

    SvaraRadera
  11. Oj oj, vilken blomsterprakt! Dahlior påminner om min far som alltid satte dessa blommor i olika färger och modeller.
    Tacksamt att ha blommor sent på hösten och att kunna ta in några i huset.
    Ha en fin vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  12. Vilka fantastiska dahlior du har! Det är verkligen underbara blommor :D Jag har slutat gräva upp - utom några stycken som jag är extra glad i. Jag frösår i stället. Så smidigt.

    Ha en fin vecka!
    Linda

    SvaraRadera
  13. ÅÅå så många härliga sorter du har! Den du kallar spindel skulle jag kalla Kaktusdahlia. Du skulle nog göra som jag och gå med i Dahliasällskapet. Jag har ännu inte grävt upp ett land med säkert 50 dahlior, för frosten den verkar inte komma i år..... Jag grävde ju upp de jag hade i ett annat land för ett tag sedan även om det var "fel". Håller med dig de gamla sorterna är mycket mer motståndskraftiga, har några knölar som ruttnat bort nu i sommar trots torkan. Men som tur är så finns det ju nya att köpa till nästa år! Ha en fin onsdag=) Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.