tisdag 25 oktober 2016

Mina kära små vildingar . . . .

jag älskar er när ni sover, hi hi hi . . . .
<<<
Vilken efterlängtad helg och vilken efterlängtad avslut,
Ja så är sanningen om att leva ett normalt småbarnsliv på 'gamledar'.
Vi orkar inte hålla samma takt som de, 
<<<
När Rolf försvann några minuter som blev en timma blev jag tvungen att ringa
barnens mormor Maria,  'kom och rädda mig, hjälp mig'.
Ja annars hade det inte blivit någon middag fastän den egentligen var färdig.
hi hi hi . . . .  jo tack jag fnissade så lagom då . . .
<<<

Den lilla har en läromästare hon gör precis likadant som sin storebror.
Fast Leonard var ingen sådan 'klättrare' som Ofelia.

Leonard är duktig på att sätta ihop ord och alla färger, även på engelska,
de lär sig snabbt.
Jag har många böcker och pussel för olika åldrar, de behövs alltid när barn kommer.

Ofelia är en mästare på att klättra, hon ska upp överallt och det går snabbt som blixten.
Hade hon kunnat skulle hon säkerligen försöka hänga i takkronan,
japp så är det, du är en liten apunge, hi hi hi . . . .
Vad säger din mor om det ?

Ja dessa söta goa barn, nu är ni gulliga som sig bör, men tiden . . . .
ja tiden förvandlar oss människor till gubbar och käringar, 'ha ha ha  . . . .


Men ännu så länge spelar de på  'mina nerver', (som jag brukar säga när det låter illa)
jag försökte lära dem 'blinka lilla stjärna', björnen sover m.m.
men de ville bara spela rock och Chopin . . . .
aj aj mina öron, 
som tur kunde man avbryta konserten med applåder 
hi hi hi . . .

Efter middagen blev det till att få lite frisk luft,
fastän vädret inte var så roligt.
Ofelia drog av sig mössa och vantar hela tiden, ja usch för vintern där man måste klä på sig.
Tänk att inte så länge sen gick man bara ut som man var . . .
<<<
Nu väntar jag på en kraftig höstvind som tar alla löven mot grannen, 'fniss'
Snart är löven borta på den lönnen vid byvägen. 

Dessa är varken tomater eller äpplen utan prydnadsäpplen som är mycket små.


Den lilla gumman ska gå och hämta ägg . . . .
<<<

Gunga med gammel-morfar är det roligaste av allt,
jag klarar inte att gunga högt för då kräks jag . . .
<<<

Här står alla mina trädgårdsgrodor redo för vinterförvaringen,
fast jag har många fler.
Inga direkta leksaker för små barn, men okej då du får hålla i dem lite . . .
<<<

 Leonard var förvånad att det fortfarande växte blommor fast det var kallt ute,
'de kommer att frysa ihjäl' sa han till mig, hi hi hi . . .
<<<
ja så är livet för en del . . . .
<<<

För varje dag som går blir prydnadsträdet rödare och vackrare,
fastän andra träd fäller löv, gör inte bukettapel trädet det.
Man tackar för höst fägringen.
<<<

Jag längtar redan efter dessa busfrön, men jag måste få vila upp mig någon vecka först,
Må så gott/ Eva
















12 kommentarer:

  1. Härligt att ha barnbarnen omkring sig ... men visst känns det att man inte är någon ungdom längre - man blir ganska trött både i huvudet och i kroppen :) Fina små vildingar ... såå söta båda två!
    Underbara färger i naturen nu ... bäst att njuta för snart är alla vackra löv ett minne blott.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så söta barnbarnsbarn ni har. Full rulle!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj så många grodor du har!
    Förstår att ni är lätt slutkörda nu då. Jag kommer också att vara slut då syskonbarnen varit här och bakat pepparkakshus framöver - det brukar ta rejält på krafterna.
    Ja, än blommar det - helt makalöst. Ha en fin tisdag! Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, du..det är inte lätt att bli gammal. Inte orkar man hänga med i samma tempo som de små. Tur du kunde ringa på hjälp när Rolf försvann.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag orkar inte heller =) =) =) ... Men jag älskar dom över allt på hela jorden. Klart man kommer o räddar dej... /Knatten

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara små filurer, man ser hur energin spritter i dem :D . Det är väl inte så att gammelmormor och var ett energiknippe i den åldern... Tur att de har lite ytor att studsa runt på. Fattar inte att du hunnit bli gammelmormor...
    Det ser nästan ut som gammelmorfar njuter mest av gungandet. Det är bra att ha småttingbesök som ursäkt.
    Imponerande grodsamling! Jag har en rostig feting som får stå ute året runt.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Hahah söta men busiga �� idag rev ofelia ner både en kruka och lampa som gick i tusen bitar. En liten apunge är hon ja haha

    SvaraRadera
  8. Tur att du har barn som kan komma och hjälpa till med sina barnbarn och dina barnbarnsbarn (!) när dom blir FÖR jobbiga. För visst är det så att orken försvinner med åren. Men än så länge är du ju inte så ålderstigen precis, så jag tror nog att du orkade med en hel del.
    Problemet är väl att dessutom samtidigt fixa mat och sånt, DET kan bli alldeles för jobbigt.....
    Och på tal om mat så bjöd jag på din polska tomatsoppa i måndags när vi hade fyra vänner här - och dom bara älskade den! Så återigen TACK!!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  9. Vilka busungar, jag kan allt se i ögonen hur pillimariska dom är! Men ärligt talat, nog är dagens ungar vildare än vad vi o våra egna barn var...eller? Jag minns min barndom sittande på en stol i en tråkig matsal sorterandes gamla vykort som var det enda som fanns att roa barn med medan mormor o tanterna bara pratade,,,,och pratade! Timme ut o timme in kunde de hålla på, visst fick jag en läskedryck och kanske en bulle, men annars var det bara att förflytta sig till fantasivärlden...för att stå ut.
    Kanske då bättre att ungarna får röra på sig, men nog tycker jag liiite disciplin skulle vara bra ibland. Att hoppa över högt och lågt, kladda på glasdörrar, hoppa i soffor, nä, det diggar jag icke! Usch så trist jag låter, tur mina barnbarn redan är vuxna
    Kram, hoppas ni hunnit andas ut ordentligt så ni orkar ta nya tag

    SvaraRadera
  10. Barnen leker med saker de kommer åt. Våra barn hade handelsbod i farmors garderob. Och så fanns det så mycket underliga saker där alltid. Vi får se vad barnbarnen kommer att hitta för konstiga saker hos oss.

    SvaraRadera
  11. Ofelia är lik mig, jag ville, kunde inte vara still, att klättra var toppen, höjdrädd icke,
    så stackars mamma Jennie, hon får ha ögon i nacken och vara snabb med bra reflexer.
    Men de här nyfikna 'kloddiga' åren går så snabbt . . . .
    Eva

    SvaraRadera
  12. Roligt att ha dom där hos er dom är så gulliga barnen❤️

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.