måndag 20 februari 2017

I trädets högsta topp satt ett gäng med domherrar och solade sig . . . .

i början på den soliga veckan.
Åhh så vackert . . . fort fram med kameran . . .
och precis då  'swisch' så var de borta,
bara två 'herrar' satt kvar.
Så typiskt . . . .
<<<
Bilder tagna genom fönsterrutan de blir aldrig så bra,
blev tvungen att ge dessa två domherrar en liten extra klick rödfärg, hi hi . . .
Där stod jag och väntade och väntade på att de skulle komma tillbaka
men icke ville de det.
<<<

Jag zoomade vad min kamera kunde och resultatet blev bara lite närmare.


Jag såg att domherrarna flög runt trädtoppen men de vägrade bli fotograferade.
Deras damer satt närmare huset och frö-bodarna.
De var mer intresserade av fröna än av herrarna, 'fniss' . . .


Men snart flyger de till skogen och då blir det riktiga sång frierier av domherrarna.


Tänk att man kan vara så fascinerad av fåglar så man bara kan stå där vid fönstret 
och titta i flera timmar (ja i omgångar).
Det är inte bara domherrar som flyger hit utan massor av andra arter.

Tyvärr kan jag inte visa upp alla  'mina' fåglar, de vill inte det jag vill.
<<<
Domherre -Talgoxe -Blåmes - Svartmes - Gråsparv - Gulsparv -Pilfink -Bofink -Grönfink
Rödhake - Trädkrypare - Koltrast - Sidensvans - Nötskrika - Hackspett.
<<<
                 Dessa fåglar har vi hemma vid fågelborden,
det finns flera placerade runt huset, men flest frösorter vid köksfönstret
där man kan beskåda dem närmare.
Fåglarna är väldigt många, men tyvärr räknade jag inte dem på 'fågelräknardagen'. 


Jag älskar alla slags småfåglar, men domherren blir alltid nummer ett ( 1 ) för mig.
Kan det bero på att de sällan visar upp sig men mer till vintern
och mot den vita snön blir färgen intensivare.


Nu är det åter en ny vecka men helt utan snö, mest regn och gråväder.
Trots detta närmar vi oss våren det sjunger fåglarna om.
Ha en bra vecka.
/ Eva













14 kommentarer:

  1. Det är något visst med domherrarna, men de andra fåglarna är också fina.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att studera fåglar. Jag kan också stå länge med kameran beredd och visst blir man glad när man lyckas få en bra bild. Några domherrar har inte synts till här i år. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag hade också ett gäng med domherrar hos mig förra veckan, man blir så glad att få se dem. Även sidensvansen var här på snabb besök.
    Jag är som du, kan sitta länge vid köksfönstret och titta på småfåglarna, det är så rogivande.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Domherrarna är så vackra! Har också de där fåglarna framför köksfönstret. Roligt både för oss och katterna, som spanar ivrigt men aldrig tar någon .... I år har vi även haft flockar av stjärtmesar framme. De är så söta!
    Önskar dig en fin sista februarivecka, sedan kommer första vårmånaden!!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Härligt att kunna stå i fönstret och beundra alla småfåglar
    ja och Domherren är ju väldigt vacker de få gånger man får se den!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Här har jag inte sett en Domherre på flera år. Men vackra är dem. Visst är det skönt att bara sitta och titta på de fina fåglarna, och tänk så mycket nytta de gör i trädgården sen fram på vårkanten. Sen händer det ju förstås att katten tar en och annan......Men det är naturensgång. Ha en härlig kväll! Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka fina herrar! Det där med att ha ett fågelbo vintertid kan jag faktiskt sakna i bland.

    Tror nog att man på svenska kallar människorna från Baskien för basker(?). När det kommer till det männen i Baskien har på huvudet så är det nästan lite synd att min man är katalan och inte bask. Han hade passat bra i en "basker" i stället för den katalanska mannens huvudbonad som är en "barretina". Nu har han visserligen aldrig på sig en barretina.......tack och lov. Jag älskar Katalonien men den där lilla röda barretinan är allt annat än vacker. Ser ut som en fusion mellan en tomteluva och en toppluva. Googla får du själv se. Har personen som bär den dessutom lite utstående öron så ser det heltokigt ut. Ha det fint! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  8. Aha så enkelt som 'Basker' och det har jag ju hört förstås, likaså använt basker i ungdomen . . .
    En 'Barretina' har jag också sett i något sammanhang men visste inte om namnet.
    Visst är det bra med google. Tack för svaren Annelie.
    Eva

    SvaraRadera
  9. Visst är domherrar fina, men min favoritfågel är koltrast. Finns ingen vackrare sång än deras. När dom är på humör låter dom bättre än näktergal t.o.m.!
    Det enda som är bra (eller dåligt) med "näktergalningar" är att man inte hör exakt vad ljudet kommer från, att det är otroligt starkt och att dom låter på försommarnätterna. Vi hade sådana utanför sovrummet i Stockholm och man var överlycklig när dom slutade att höras vid midsommar!
    Det dåliga med koltrastarna är att dom flyger så lågt över vägarna att en del går åt. Så det är tur att det vimlar av dom här.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  10. Domherrar är verkligen vackra! Tyvärr ser vi dem alltmer sällan här - och nästan aldrig på vintern - först framåt vårdagarna. Konstigt, för jag hör att de finns ... känner igen deras mjuka vissling...
    Tror vi har de flesta av de du har, med undantag för trädkryparen - men vi har gott om nötväckor istället... bofinken har jag inte sett än i vinter, men de brukar dyka upp i början av mars. Jag sitter också gärna vid fönstret och spanar efter dem :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Javisst skriver jag mycket och ofta! Jag älskar att skriva och i brist på stort nära umgänge här så är man tvungen att roa sig med nått!!
    Lördagen den 11/2 skrev jag att hallen var klar och la in en massa bilder (som collage). Nått mer än det blev det dock inte. Öppna skumpaflaskan som vi fick på trettondagen glömde vi helt, så den får vi spara till nått annat kul tillfälle. Men jag är väldans nöjd med hallen, fast det är klart hade jag fått som jag velat hade vi rivit ut precis allt och gjort om det hela från botten. Men ibland får man jämka sig lite..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  12. Vilken härligt blå himmel! Kul med fågelbord och att titta på fåglar. Ser fram emot att så småningom få bo ovan markytan och kanske kunna ha ett. Min kunskap om fåglar är inget att skryta med så jag får nog ha en fågelbok i närheten då :)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Fina foton du har på dina fåglar, för de är väl stamgäster.
    Här har vi fått någon dm snö och det var alldeles tyst i häcken,
    som jag passerade när jag gick till miljöboven med sopor.
    Igår var det vår i luften så någon längtan till snö har jag inte.
    Jag har satt igång med bloggen igen. Det har varit datorhaveri och
    den nya datorns program kände jag inte igen. Nu funkar det - hoppas jag.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Inte bara vackra fåglar, utan också vilken blå himmel! Sådan har vi aldrig i UK. Visst har vi blå himmel, men inte som i norra Europa, aldrig riktigt klarblå.
    Hoppas du inte drabats av snö idag, vilket jag hört att stora delar av Sverig har haft.
    Ha det bra önskar Lena från ett vårlikt Wales

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.