tisdag 7 mars 2017

Kallas det för vinter nu i vårmånaden mars . . .

eller senvinter - eller försenad vinter eller vårvinter ? ? ?
Den så kallade vintern blir senare för varje år
och på så sätt minskas vårvädret för oss.
Jag vill njuta av en lång fin vårmånad och inte 'pang boom'  > där kom och gick våren.<
<<<
Snöovädret kom med mera snö än vad jag räknat med,
visst trodde jag på 'bakslag' för det är inget ovanligt här.
Men vad tusan menar 'kung Bore' med detta.
Att fåglarna kände på sig av ovädret märktes väl,
de har varit aktiva vid foderborden mer än vanligt har jag sett.
<<<

Härom natten  ( kl.02. ) var jag ute och tog bilder på min vinterträdgård,
( jag hade inte lagt mig än )
Tänkte att det är bäst att ta några fina snöiga bilder innan allt är borta på morgonen,
men på morgonen kl 9, var det kvar,  med ännu mer påfyllt. 
Vem är det som smugit omkring vid husknuten med stora stövlar . . . ?
Javisst hmm det var jag med Rolfs stövlar . . .
'fniss'

Oj har vi haft besök av varg eller lodjur i natt - nej bara en katt
på vift.
<<

 Jag gillar ju natten när det snöar,
det ser så vackert ut som om alla små stjärnor föll ner precis på mig.
<<<

 Vinter stormarna har slitit sönder vårat pil-staket och andra stöd-staket m.m.
Det blir till att både laga och köpa nytt,
men vi är beredda med vårens trädgårdsjobb.
<<<

 Så tyst och dämpat i naturen, inte ens våran kattuggla hoade den natten.
<<<

 Jag har svårt att fatta att om bara två månader ska det blomma
i trädgården.
Naturen och vi människor får snart väldigt bråttom.
<<<

 Så nu medan vädret är så här - för det kommer mera . . .
då ska jag både baka och laga mat och frysa ner till vårens 'glada gäster'  
(det är en sångtext jag tänker på)
För när jag sen går ut i trädgården i april, blir det inte mycket inomhus göromål,
då vill jag vara ute.
<<< 

Så här vackert hänger klematisen 'sommar snö' på vintern,
jag klipper inte ner den till vintern utan allt sker på våren.
Så min 'sommar snö' har fått vintersnö på sig.
'fniss' . . . .

Det var allt från mina vinter- natt bilder och det blir inga mer nattliga äventyr, hi hi ....
Allt gott/ Eva

















13 kommentarer:

  1. Milda makter så mycket snö du har. Jag vet inte riktigt vilket namn som är mest passande på den här årstiden....den onödiga årstiden kanske? Kram

    SvaraRadera
  2. Det är synd att vi får snö nu, den skulle ju varit här dec-febr. Nu vill vi ha vår!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så vackra snöbilder! Det var så vi ville ha det i december och januari......Vi har inte fått lika mycket, men idag snöar det så smått hela dagen. Kallt är det! Tycker synd om alla svanar och gäss som kommit.
    Ha det gott inne i stugvärmen, snart kommer värmen ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Ja det var en gedigen samling med snö du fått!!!! Så vackert det är.
    Varma kramar till dig. Det behövs nog:)/Annelie

    SvaraRadera
  5. Och Eve, to są przepiękne zimowe zdjęcia.
    I chociaż nie lubię zimy to zakochałam się w Twoim wspaniałym poście.
    Za kilka dni przyjdzie wiosna a z nią kwitnące wiosenne kwiaty.
    Serdeczne pozdrowienia:)

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket snö ni har! Här snöar det just nu. Jag befinner mig i bokbussen och väntar på bärgare till lastbilen som fastnat i en backe mitt i skogen. Extra bred last står det på den, dessutom. Blir lite smånervös när jag tänker på hur ekipaget ska ta sig förbi mig ... men det löser sig väl på något vis ;)

    Ha en fin kväll och dröm om tussilago i vägrenen - det tänker jag göra!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket snö ni fått ,här har vi ingen ,kramen Nette

    SvaraRadera
  8. Visst är det så - att alla årstider förskjutits - att vintern är senare, våren kortare... konstigt är det i alla fall.
    Vi fick också en dos med snö igår, men inte så mycket som hos dig - vilket jag är tacksam för, men ser nu att det har börjat snöa nu på morgonen igen - hoppas det är snabbt övergående!
    Fina snöbilder - den första är fantastisk! Snyggt jobbat där!
    Ha det gott - våren kommer snart!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vänta bara, det kan se ut sådär även i april...ett rejält bakslag brukar dyka upp varenda vår...det hör lksom till. Men det är ju smart att du ser till att frysarna är fulla innan vårvärmen sätter in, för vem vill då vara inomhus? Jo jag, när knotten och myggen kommer. Borde ha en egen pensionärskuvös (inglasad altan)...
    Angående surkålen, jag gillar den, men gjorde en gång felet att äta på tok för mycket. Risigare än jag då blev i kistan tror jag att jag aldrig blivit. Jag tänkte att eftersom kålen är preparerad och marknadsförs som supernyttig så är det väl bara att glufsa i sig...ack vad jag bedrog mig. Väninnan lärde mig också att göra den mildare genom att först skölja den och sedan steka på den i panna. Nu ska jag snart iväg till tandis, är sånerveös så jag inte sovit inatt, magen bubblar och jag ska sitta på bussen 1½ timme...urk. Håll tummarna snälla
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Fina vinterbilder, bara i fel årstid. Ett verkligt bakslag när alla i SVerige väntar på våren.
    Hoppas den försvinner snart!

    SvaraRadera
  11. Här har vi haft 3 dm snö (det börjar sjunka undan lite)och det var bara tredje gången den här säsongen som vi fått snö överhuvudtaget! Den första var i början på november och nu den senaste - får man verkligen hoppas!! Och skiten ligger kvar trots att vi hade som lägst -1 grad och nu är det +3!!!
    I fredags var man ute och vårbrukade och nu sitter man inne och glor på det vita lappmöglet. Usch!
    Bortsett från det så är allt Ok och jag får planera istället för att jobba, egentligen inte så dumt.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  12. Jag tror frun i huset har svårt att komma i säng på kvällen, och inte ska väl gamla tanter som du ut och springa om nätterna i för stora stövlar.
    Men fina foto fick du i vårt vita vinterland. Den här tanten (jag) är inte heller bättre, jag har varit ute och lekt i snön idag. Gjorde en snögubbe med Elsa (valpen) men hon stod bara och skällde på gubben och åt upp hans ena öga (en gurkskiva).
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Fina coola bilder, jag skulle inte ens komma på tanken att gå ut och fota på natten. (Kanske för att jag sover då och Elviskatten ligger inne vid huvudkudden och spinner för mig/oss. Här är katterna inne om natten, dels för att det är så tråkigt då de kommer in vid kl 03 eller så och släpper levande möss. Ännu värre är det då katten inte kommer in till frukost och man sedan hittar den ihjäl körd på stora vägen, det har hänt två gånger så numera får man vara innekatt om natten. Och tänk de finner sig i det, vet liksom att Matte stänger luckan vid 18,30 så där oftast har de kommit in redan vid 17 tiden. Sen kan Matte var schysst och ha öppet lite längre om varma sommardagar.
    Det där med att bunkar upp med lite färdig mat till den kommande utesäsongen, det var ju en himla bra idé för sedan vill man ju bara vara ute och hungrig blir man ju av både trädgårdsarbete och friskluft. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.