onsdag 2 augusti 2017

Jag fortsätter med mitt klippande av träd och buskar . . . .

när  'andan faller på', så jag förta mig inte,
vilodagar behövs för kroppen.
Ingen får ta det jobbet ifrån mig, men blir det riktigt jobbigt då får Rolf  den äran att hjälpa mig,
men det är mer höga träd som kanske bör sågas i stället för klippas.
<<<
Varför har jag en sjal på huvudet (eller en trasa som min kusin kallar dem för)
jo de är mycket användbara till precis allt.
Där kan jag gömma mig för olika flygfän som vill bita mig och sjalen blir som en 'skugga'
för solen som steker., för vissa dagar är solen horribelt het 
och jag vill klippa klart de växter som jag påbörjat.
Så har jag inte en sjal hängandes på huvudet så har jag den om kroppen,
mer behövs inte på sommaren.
<<<
Bakom där jag står är mitt  'gröna rum' - eller Green Room som jag också kallar det,
här intager vi frukosten, morgon kaffet eller morgon tee
Den bästa platsen på morgonen.
Kolla den vackra blåa färgen på klematisen.
<<<
Ibland får man krypa ner och kolla under miniträdet om grenarna är döda eller . . . .
men att lägga sig på knä är helt uteslutet för mig,
därför står jag hellre krok-ryggig.
<<<
 Att klippa är kul men också riktigt jobbigt, men jag tar det med ro,
lite då och då, sen måste jag ha en stege.
<<<
 . . .  och där kommer Ludde som en virvelvind . . . .
han är vårat lilla 'yrväder', hi hi . . .
<<<
Sniff sniff . . . . vad kan finnas här då, undrar alltid Ludde,
näsan är som en liten rotande nasse nos, hi hi . . . .
<<<
 En plåt-tupp som får springa lös i min trädgård . . . .
<<<
 Jag kan för mitt liv inte minnas att jag planterat denna gula blomma,
vad är det för blomma ?  Kan det vara nunneört, är icke säker . . . 
Men hur kom den dit ?  Med fågelfrö eller ???
Aha så var det, Johannesört, den gula blomman som kan göra en glad.
Men jag är redan glad, -  i min trädgård, jag behöver inget  'uppåttjack'  just nu. 
<<<
 Mitt emot min rosenberså har jag ytterligare gjort ett tillfälligt  'skyltfönster',
jag jagar fina stenar - när jag hittar dem får de en tillfällig 'bostad' där.
<<<
Jag låter penséerna få blomma där de ploppar upp
och de är fantastiska på att hitta sina egna ställen.
<<<
 Stengårdsporten är då icke gjord av sten,
utan av tillfälligt  'man tager vad man haver',
alltså grenar i olika storlekar.
<<<
 I stundens ingivelse blev det en liten krukplantering
tills jag vet vart jag ska plantera nejlikorna.
<<<
 Jag tycker att våran grillplats är omgiven av mycket  'grön och skönt'.
Jag har fått en ide till denna plats, men det blir inget i år.
Men jag måste absolut sätta lite 'griller i huvudet' på min gubbe så han får lite att fundera över
fram till dess.
 Dagliljorna är vackra men kortlivade, därför kallar jag dem också för 'blomman för dagen'.
Men det finns ju blommor med det namnet så till nästa år ska jag frö-så dem
vid denna plats.
Den taggiga rosenbusken har massor av knoppar och blommor
och den stöder sig på en 'sprängsten' som knappt syns nu.
<<<
Fortfarande blommar kaprifolen som en tok och lika mycket skräpar den ner,
men den ljuva kvällsdoften är den som är värdefull för mig.
Säkert doftar den tidigt på morgonen också men eftersom jag då är en nattuggla så förstår man varför jag inte känner morgon doften, 'fniss'
<<<
Klematisen 'Warszawa' är inte så pigg i år, blommorna är lite ledsna, men jag ser ingen ohyra på dem.
<<<
Vi tog två dagars avkoppling från trädgården och åkte ner till Pukavik i Blekinge
och hälsade på sonen Mikael med familj som hyrde stuga där.
Nästa inlägg ska jag visa några bilder från Norje.

Må väl/ Eva












13 kommentarer:

  1. Kära vän, jag tror jag hamnat i blomsterparadiset någonstans på jorden, men alls icke i Sverige. Kan det verkligen blomma så vackert och rikt även här i kalla Norden? Du måste ha inte bara gröna fingrar utan vara grön hela du som du får det att blomstra. Och så har du jobbigt att stå på knä och ändå lyckas du hålla igång och sköta om allting??? Och man ser ju hur du njuter på din täppa, fantasin har flödat och jag säger återigen att du måste anmäla dig till öppen trädgård, så flera får komma och titta! Efter en dag med regn, rusk, åska och hagel så är det åter sommarsol. Ska försöka hinna med att inspektera blåbärsrisen i eftermiddag. Må så gott och hälsa lille Ludde, söt som en karamell/Kram

    SvaraRadera
  2. Åh så fint ni har det! Men det där med att ta det lugnt i trädgården är knepigt. Ja, inte för mig som fortfarande har ont både i rygg (diskbråck) och ben (ischias) - men för Rolle. Han är så vansinnigt duktig och kan aldrig "ta det lugnt". Idag kastade han sig över gränsrabatten mot kohagen på baksidan, men eftersom den legat i träda sen innan jag opererades så är det ett nästan övermäktigt jobb. Även för honom!
    Han fick ta halva, sen sa jag åt honom att han inte fick ta mer och eftersom jag måste visa vad han får ta bort (ogräs) och vad han måste lämna kvar (perenner och buskar) satt jag ner foten; Rolle, sluta nu! *fniss*
    Själv gjorde jag det jag kan, satt på åkgräsklipparen i 2 timmar - så nu har vi en brun men kortklippt gräsmatta i "förträdgården och på innertomten". Resten Rolles jobb! Men inte idag.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Ja, du solltest wirklich deinen Garten öffnen für Besucher, wie auch Paula schreibt.
    In Deutschland ist das sehr beliebt.
    Es heißt hier: offene Gartenpforte.
    Dein Garten oder Park ist wirklich wunderschön.
    Der gelbe Strauch ist ein:
    Johanniskraut (Hypericum)
    Ich wünsche dir und Rolf weiter einen wunderschönen Sommer in eurem Paradies.
    Liebe Grüße

    Ja, du borde verkligen öppna din trädgård för besökare, liksom Paula skriver.
    Detta är väldigt populärt i Tyskland.
    Det kallas: öppen trädgård.
    Din trädgård eller park är verkligen vacker.
    Den gula busken är en:
    Johanniskraut (Hypericum)
    Jag önskar dig och Rolf en underbar sommar i ditt paradis.
    Kärleks hälsningar.....Kram Marlise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marlise, visst var det Johannesört.
      Den lilla gula blomman som kan göra en glad.
      Eva

      Radera
  4. Nu har vi först fått 6 mm, sen 12 mm och inatt 6 mm - och åska, så Santos höll på att darra ur sängen trots att han låg tryckt mot oss både omväxlande över och under täcket. Men oj vad rädd han var!
    Alltså var jag jättelycklig att jag hann klippa gräset igår innan det sista regnet och nu räcker det med regn för en vecka åtminstone!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Pięknie wyglądasz jak zawsze...też czeka mnie dużo cięcia ...chyba na tą okoliczność wezmę urlop...

    Pozdrawiam serdecznie.

    SvaraRadera
  6. Han är så söt, lille Ludde. Det är bra med ute Restauranger på sommaren, då man får äta och ha hunden med sig.
    Vilken fantastisk trädgård ni har, alldeles underbar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Du har så många fina olika blomstranderum i din trädgård. Den ser otroligt mysig och inbjudande ut! Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  8. Jag blir lika imponerad varje gång jag ser bilder från din trädgård. Hostan du har vid väh¨ggen känner jag igen, för jag har likadana här hemma. Kram

    SvaraRadera
  9. Hej, ja livet går i olika cykler och det är väl så det ska vara. Numera har man dragit ner på tempot, reflekterar mera, vill umgås med nära och kära på ett annat vis. Tyvärr har jag inga släktingar i livet! Något jag saknar oerhört, jag är äldst o enda barnet förutom mina halvsyskon då, men vår historia är ju inte densamma...
    Nästa gång jag åker till storstan blir det med direktbussen även om jag får övernatta i Ludvika natten innan för det går inte att jämföra med att åka buss/buss/tåg/tåg med alla väntetider och byten...Och det värsta, när vi kom till Ludvika o jag behövde kissa innan bytet till Borlängebussen så var hela toaletten nerspydd, det gick inte ens att gå in på toa! Då blir man lätt desperat kan jag säga! Kram och trevlig söndag!½

    SvaraRadera
  10. Så otroligt vacker trädgård som säkert kräver mycket jobb!
    Njut!

    SvaraRadera
  11. Var extremt försiktig! Bär inget och gör inga knepigare jobb i trädgården!! Ta mig som dåligt exempel. Efter ryggskottet i april är jag fortfarande dålig. Det var ett diskbråck som i sin tur har gett mig falsk ischias i benen. Kan knappt gå ibland, fast idag känner jag mig en aning bättre och hoppas på att om några dagar ska jag vara helt frisk! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk trädgård ni har, alldeles underbar.


    ทางบ้าน

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.